פרשת
ראש השנה
יום כיפור
סוכות
חנוכה
פורים
פסח
שבועות
שבת
תשעה באב
יום העצמאות
שמחת תורה
יום הזיכרון
יום ירושלים
יום השואה
חקר המקרא
אמונה מודרנית
פרשנות ימי הביניים
סדרות ודיונים
מאמרים אחרונים
נושאים
מדריך משאבים
המחברים שלנו
בלוג
אודותינו
יצירת קשר
TheTorah.com
TheGemara.com
ProjectTABS.com
המשל המדרשי על "הבירה הדולקת" עוסק באברהם ובקיומו של אלוהים. בפירוש למשל זה מדמה רמב"ם בעיני רוחו אברהם אריסטוטלי, אשר אלוהים הוא עובדה מדעית עבורו.
האמונה בקיומם של מלאכים ושדים בתקופת בית שני התבססה, בין השאר, על מספר פסוקי שירה בספר דברים. העורכים הקדומים של נוסח המסורה, אשר התנגדו לאמונה הזו, הרחיקו לעיתים לכת עד כדי שינוי או השמטה של אותם מקורות.
לפסוק "שמע ישראל" ישנם פירושים רבים, פילוסופיים, אסכטולוגיים, לאומיים, וכדומה. דרך היסטורית-ביקורתית להבין את הפסוק היא לקרוא אותו (ואת ספר דברים בכללותו) על רקע השליטה האשורית בארץ, כאשר אשור היללה את האל שלה אשור כשליט עליון על העולם.
לא אחת אנו שומעים כי הרעיון המונותאיסטי הוא אחת מן התרומות הגדולות ביותר שהעניקה היהדות לעולם המערבי. עם זאת אין זה ברור כלל כי המקרא הוא אכן מונותאיסטי. אז מה הוא בעצם מונותאיזם ומתי הומצא לראשונה?