פרשת
ראש השנה
יום כיפור
סוכות
חנוכה
פורים
פסח
שבועות
שבת
תשעה באב
יום העצמאות
שמחת תורה
יום הזיכרון
יום ירושלים
יום השואה
חקר המקרא
אמונה מודרנית
פרשנות ימי הביניים
סדרות ודיונים
מאמרים אחרונים
נושאים
מדריך משאבים
המחברים שלנו
בלוג
אודותינו
יצירת קשר
TheTorah.com
TheGemara.com
ProjectTABS.com
נח, מלכיצדק, עבד אברהם, לבן ויתרו מברכים את י־הוה. לעומת זאת, כפי שרבי פפיס מעיר במכילתא, בני ישראל אינם עושים כן. מחוץ לתורה, דוד ושלמה מברכים את י־הוה, אבל בכך הם דומים במעשיהם לחירם מלך צור ולמלכת שבא.
במקרא מלכת שבא היא זרה עלומת שם המבקרת בחצר המלך שלמה. כיצד קרה שבמרוצת הזמן התפתחה דמותה והוצגה כאות ומופת להמרת דת, כאשת שלמה ואף כאימם של נבוכדנצר ושל מנליק הראשון, מייסד חצר המלוכה האתיופית? שורש התשובה מצוי בקוראן.
בת שבע עולה לראשונה על בימת המקרא כמושא תשוקתו של דוד המלך. בהמשך היא מגיעה אל המלך בתפקיד אם שלמה ומתחננת שיבחר בבנה כיורש. כשאנו בוחנים מקרוב את מעשיה של בת שבע מתגלה לנגד עינינו דמות פעלתנית, המסוגלת לתמרן את בעלה ואף את בנה על מנת להבטיח את שלומו ומלכותו של שלמה.
מגילת רות מספרת את סיפורה של רות, אישה מואבייה הקושרת את גורלה בגורל משפחה משבט יהודה, וגם הסבתא רבא של דוד המלך. האם ייתכן שהמגילה היא סיפור חיובי מחודש של מסורת בעייתית קיימת, שהייתה כה שנויה במחלוקת עד שהושמטה במכוון משאר ספרי המקרא?