מדוע המקרא דומם לגבי קוס אלוהי אדום

עשו, אחיו התאום של יעקב, הוא אבי אדום, שכנתה מדרום של ארץ ישראל. האדומים עבדו את האל קוֹס/קַוְס, שהופיע בדת האדומית בערך בזמן הופעתו של האל י־הוה, בתקופת הברונזה המאוחרת. בנוסף, קוס היה פופולרי מאוד ביהוד בתקופה הפרסית. אך המקרא אינו מזכיר אותו. מדוע?

הדפסה
שיתוף
הדפסה
שיתוף

ראש של אלה בעלת קרניים מחורבת קטמית (ככל הנראה אשתו של קוס). נמצא כעת במוזיאון ישראל. מקור: ויקימדיה

האדומים נזכרים במקרא פעמים רבות. נוסף על כך המקרא מתאר את עשו, אחיו התאום של יעקב, כ"עֵשָׂו אֲבִי אֱדוֹם" (בראשית לו:מג).[1] אולם המקרא אינו מדבר על הדת האדומית כלל – לא בחיוב ולא בשלילה – ואלוהי האדומים, קוֹס/קַוְס (ההגייה נתונה במחלוקת וייתכן שהשתנתה במרוצת הזמן), אינו מוזכר כלל.

היעדרות זו עומדת בניגוד בולט למופעים של אלים אחרים במקרא: האל המואבי כמוש, האל העמוני מולך/מלכום, האל (המדייני?) בעל פעור והאלים הכנעניים בעל (=אדד) ועשתורת. האם זהו עניין מקרי, או שמא סופרי המקרא התעלמו מקוס במכוון?

קוס באפיגרפיה ובממצאים הארכיאולוגיים: היסטוריה קצרה

האזכורים המוקדמים ביותר לשם קוס מופיעים בכתובות ממקדש מצרי המתוארכות לתקופת הברונזה המאוחרת. כך למשל בשם קסרע – "קוס הוא רֵעַ/רועי" – המקביל לשם המקראי רעואל ("אל הוא רֵעַ"), ובשם קסנרמ, "קוס רם", ושמות נוספים (אף שיש מחלוקת באשר לדרך הקריאה ולמשמעות המדויקות). השמות הללו מעידים על נוכחות של שבטים אדומיים שהשתמשו בשמות הכוללים את היסוד קוס, ואולי גם עבדו את האל קוס.[2]

החל מהמאה השמינית לפני הספירה, כתובות מתארות את האל קוס כמגנם של האדומים,[3] ומזכירות שמות פרטיים אדומיים המכילים את שמו. תופעה זו נפוצה במיוחד בקרב המלכים ובעלי התפקידים באדום. לדוגמה, שני מלכים אדומיים ששמם מופיע בכתובות אשוריות, קוס־מלך וקוס־גַבְרִ, מכילים את היסוד התיאופורי קוס. השם קוס־גַבְרִ הוא כנראה "קוְסגבר מלך אדום" המופיע בבולה שנמצאה באדום.

שחזור המקדש הפתוח ה"אדומי" בעין חצבה. ויקימדיה.
שחזור המקדש הפתוח ה"אדומי" בעין חצבה. ויקימדיה.

פולחן האל קוס התקיים בנגב הצפוני במאות השישית והשביעית לפני הספירה, תקופה שבה היו קשרי חברה ומסחר חזקים בין הנגב ובין אדום.[4] השם קוס מופיע בטקסט אפיגרפי קצר שנמצא בחורבת עוזה, שבו כתוב "והברכתך לקוס".[5] השם נמצא גם בחורבת קטמית, מקדש פתוח שהוקדש כנראה לאל, ובו נמצאו שני חלקי משפטים שבהם המילה "לקוס".[6] ייתכן שאלה העדויות הקדומות ביותר של השם קוס שאינ חלק משם פרטי של אדם. מקדש פתוח נוסף התגלה בחפירות בעין חצבה שבצפון הערבה, אך אין ראיות חד־משמעיות שהוא היה מקדש אדומי.

קבלה עבור שעורה, כתובה על גבי אוסטרקון מאידומיאה. נמצא בחורבת נחל יתיר. זו לשון הכתובת: " ב5 לתשרי זידאל בר קוסעני קודות ש ס 26 [...] נתינא מנקדה".[8]
קבלה עבור שעורה, כתובה על גבי אוסטרקון מאידומיאה. נמצא בחורבת נחל יתיר. זו לשון הכתובת: " ב5 לתשרי זידאל בר קוסעני קודות ש ס 26 [...] נתינא מנקדה".[8]

פולחן קוס הגיע לשיאו בתקופה הפרסית ובתקופה ההלניסטית בעקבות נדידת אדומיים לאזור ההררי בדרום ממלכת יהודה לשעבר, אזור שנקרא כעת בשם היווני אידומיאה.[7] מאות שנים לאחר מכן, הנבטים שחיו בדרום עבר הירדן וכמה קבוצות בצפון חצי האי ערב עבדו את קוס. קוס נעלם מן הרשומות במאות הראשונות לספירה.

שמות תיאופוריים אדומיים במקרא

הימצאות היסוד קוס בכמה שמות מקראיים מלמדת על המקור האדומי של השמות או על דתם של בעליהם.[9]

ברקוס – "בן קוס" בארמית. השם מופיע במקרא פעם אחת כשם ראש משפחת "נתינים" (עבדי מקדש) מיהודה שחזרו מגלות בבל (עזרא ב:נג; נחמיה ז:נה). שם זה מופיע גם על גבי אוסטרקון בארמית מן התקופה הפרסית שנמצא בבאר שבע, ובכתובת בבלית מן המאה החמישית/שישית לפני הספירה (אכדית: ba-ar-ḳu-su).[10]

קושיהו – אבי איתן, לוי מבני מררי שליווה את ארון הברית בחזרתו לירושלים (דברי הימים א טו:יז).[11] ייתכן שהשם מכיל שני יסודות תיאופוריים שלובים ביחד: קוס וי־הוה. וככזה השם משקף אמירה סינקרטית: "קוס הוא י־הוה".[13] חלק מן החוקרים דוחים את ההבנה הזו בטענה שהשם קוס אינו נכתב בשי"ן.[14] אבל במקום אחד אכן נמצא הביטוי "קוש־מלך", והדבר מחליש את תוקף ההתנגדות.[15]

עובד־אדום – ארבע דמויות שונות במקרא נקראות בשם זה:

  1. עובד אדום "הגיתי": דוד הביא לביתו את הארון (שמואל ב ו:י–יב; דברי הימים א יג:יג–יד);
  2. עובד אדום בן ידותון: לוי ששירת כשוער ומשורר לפני הארון בימי דוד (דברי הימים א טו:יח, כו, כד–כה; טז:ה, לח);
  3. עובד אדום, שצאצאיו נמנים עם השוערים במקדש בדברי הימים א כו:ד, ח, טו (ייתכן שהוא אותו עובד אדום מהשורה הקודמת);
  4. עובד אדום מימי אמציה: היה מופקד על אוצרות המקדש כאשר יואש מלך ישראל בזז את המקדש (דברי הימים ב כה:כד).

השם מקביל לשם הי־הויסטי עובדיה, ומסתבר כאזכור עקיף של קוס: "עובד [קוס אלוהי] אדום".[16]

רמיזות סמויות לקוס במקרא

בשני טקסטים במקרא השם קוס מוזכר בעקיפין, באמצעות דמיון גרפמי ופונטי לשם האל האדומי.

אלקום/אלקוס במשלי

המקרה הראשון מסתתר אולי מאחורי טעות העתקה:

משלי ל:כט שְׁלֹשָׁ֣ה הֵ֭מָּה מֵיטִ֣יבֵי צָ֑עַד וְ֝אַרְבָּעָ֗ה מֵיטִ֥בֵי לָֽכֶת׃ ל:ל לַ֭יִשׁ גִּבֹּ֣ור בַּבְּהֵמָ֑ה וְלֹא־יָ֝שׁ֗וּב מִפְּנֵי־כֹֽל׃ ל:לא זַרְזִ֣יר מָתְנַ֣יִם אֹו־תָ֑יִשׁ וּ֝מֶ֗לֶךְ אַלְק֥וּם עִמֹּֽו׃

המשפט האחרון קשה מאוד. בתרגומים שונים של המקרא הוא מתורגם כ"מלך שאיש אינו עומד בפניו" (NJPS), "המלך כאשר הוא מוכיח את עמו" (NJB) ו"מלך שחילותיו עימו" (NKJV).

לאור הדמיון הגרפי בין המ"ם הסופית ובין סמ"ך, תאודור פריזן הציע את הקריאה "ומלך שאל קוס עמו".[17] המשמעות המקורית – שהיתה קיימת אולי במשל שמקורו אדומי– אבדה בגלל התנגדות שקמה ביהודה להזכרת שם האל האדומי בהקשר חיובי, או בשל בורותם של סופרים בני דורות מאוחרים באשר למשמעות המילה קוס.

"תעבור כוס" באיכה

מילה נוספת שאולי מסתתרת בה רמיזה לקוס מופיעה בהקשר אירוני:

איכה ד:כא שִׂ֤ישִׂי וְשִׂמְחִי֙ בַּת־אֱדֹ֔ום יֹושַׁבְתִּי בְּאֶ֣רֶץ ע֑וּץ גַּם־עָלַ֨יִךְ֙ תַּעֲבָר־כֹּ֔וס תִּשְׁכְּרִ֖י וְתִתְעָרִֽי׃

גארד גראנרוד מבית הספר הנורווגי לתיאולוגיה מציע שהמחבר המקראי יוצר משחק דמיון בצלילים ובכתב בין המילה כוס ובין שם האל קוס.[18] לפי הצעתו יש בפסוק רמיזה סמויה לקוס אלוהי אדום, ומשמעות היא "גם עלייך יעבור קוס!"[19] או אפילו אפשרות המאיימת יותר: "כשם שי־הוה עשה כך לנו, כך יעשה קוס לך".

מדוע המקרא אינו מדבר על קוס בגלוי?

לאור התפוצה הרחבה של פולחן קוס ביהודה בשלהי תקופת הברזל וביהוד בתקופה הפרסית, נשאלת השאלה מדוע מחברי המקרא לא הזכירו את קוס במפורש, אלא בשמות אדומיים או במשחקי מילים סמויים.

חוקרים הציעו שלפולחן י־הוה ולפולחן קוס היו מאפיינים דומים, בין השאר משום שלשתי האלוהויות מקורות משותפים.[20] לפי הצעה זו, י־הוה וקוס, כמו יעקב ועשו, "גדלו יחד". העדויות הראשונות לקיום משותף של שני האלים מופיעות בכתובות מצריות המתוארכות לסוף האלף השני לפני הספירה, תקופה שבה המצרים פגשו שבטים או משפחות מרצועת המדבר שבדרום הלבנט (הנגב, אדום) שבניהם נקראו בשמות האלים.[21]

אולם אפילו אם מביאים בחשבון את הקרבה הגדולה בין ישראל ובין אדום ואת העובדה ששתי האלוהויות הופיעו בתנאים חברתיים וגאוגרפיים דומים, אין ספק שי־הוה וקוס היו אלוהיות שונות מאז ומעולם. איני מקבל את הרעיון שקוס וי־הוה מתייחסים לאותו אל.

עימות תרבותי בתקופה הפרסית

לעומת זאת אני מציע שהסיבה לשתיקת המקרא היא הפופולריות הגואה של פולחן קוס באידומיאה, נחלת יהודה לשעבר, בתקופה הפרסית ובתקופה ההלניסטית. אוכלוסיית אידומיאה הייתה חברה רב־תרבותית, שבה אדומים, ערבים, יהודאים ואחרים חיו בה בשכנות בשלום, ואולי אף התערו והתערבבו אלה באלה. הפופולריות של פולחן קוס לא התיישבה עם המונותאיזם הנחרץ ורעיון הטוהר האתני שהיו מקובלים בחוגים הכוהניים ביהוד, והנה בשלב מסוים פולחן קוס התקיים במקומות שבעבר היו נחלת יהודה.[22]

ספר דברי הימים, שנכתב בתקופה הפרסית, מספר כיצד אמציה מלך יהודה הביא מאדום (המכונה כאן בכינוי הארכאי "בני שעיר") את "אלוהיהם":

דברי הימים ב כה:יד וַיְהִ֗י אַחֲרֵ֨י בֹ֤וא אֲמַצְיָ֨הוּ֙ מֵֽהַכֹּ֣ות אֶת־אֲדֹומִ֔ים וַיָּבֵ֗א אֶת־אֱלֹהֵי֙ בְּנֵ֣י שֵׂעִ֔יר וַיַּֽעֲמִידֵ֥ם לֹ֖ו לֵאלֹהִ֑ים וְלִפְנֵיהֶ֥ם יִֽשְׁתַּחֲוֶ֖ה וְלָהֶ֥ם יְקַטֵּֽר:

לעומת זאת, בטקסט המקביל בספר מלכים (מלכים ב יד:ז), שנכתב לפני כן והיה המקור העיקרי לספר דברי הימים, הסיפור הזה אינו מופיע. דבר זה מלמדנו שמחבר דברי הימים ב כה:יד, שחי בתקופה הפרסית, משקף את המציאות בתקופתו, של הפצת פולחן אלוהי אדום ביהוד.

מפת אדום ואידומיאה מתקופת הברזל ועד לתקופה הרומית. (STNP = חרסים מדרום עבר הירדן והנגב.)
מפת אדום ואידומיאה מתקופת הברזל ועד לתקופה הרומית. (STNP = חרסים מדרום עבר הירדן והנגב.)

מסיבה זו קוס נחשב ליריבו הישיר של י־הוה. תופעה מקבילה להתעלמות מקוס היא ההתעלמות הבולטת מאוכלוסיית אידומיאה בספרים עזרה ונחמיה. התעלמות היסטורית זו בולטת במיוחד לאור ריבוי האזכורים של הערבים, אותם שכנים מדרום ליהוד (שלא היו ידידותיים כלל).[23]

בני אידומיאה במקדש

ייתכן שההתנגדות ביהודה לכל דיבור על קוס קשורה גם לכך שאדומים שימשו בתפקידים במקדש בירושלים בתקופה הפרסית.

אדומים העובדים את י־הוה לא היו תופעה חדשה. בספר (המוקדם) שמואל, דואג האדומי, אחד מעבדי שאול, פוגש את דוד המבקש מקלט בעיר הכוהנים נוב:

שמואל א כא:ח וְשָׁ֡ם אִישׁ֩ מֵעַבְדֵ֨י שָׁא֜וּל בַּיֹּ֣ום הַה֗וּא נֶעְצָר֙ לִפְנֵ֣י יְ־הוָ֔ה וּשְׁמֹ֖ו דֹּאֵ֣ג הָאֲדֹמִ֑י אַבִּ֥יר הָרֹעִ֖ים אֲשֶׁ֥ר לְשָׁאֽוּל׃

אומנם בסופו של דבר דואג הורג את הכוהנים במצוות שאול, אבל עצם הימצאו בעיר הכוהנים מעיד על כך שהוא עובד את י־הוה, גם אם לא שימש בתפקיד רשמי בעבודתו. ואכן, בספר דברי הימים מסופר שעובד אדום וקושיהו (ראו למעלה) שימשו בתפקידים רשמיים בעבודת י־הוה בימי דוד ואחר כך.

העובדה שספר דברי הימים, שנכתב בתקופה הפרסית, מספר על תפקידם של אדומים כעובדי י־הוה בימי דוד, מלמדת שהמחבר מנסה להסביר את נוכחות האדומים ביהודה, באמצעות המצאת אבות הקרויים באותם שמות.[25] מחבר דברי הימים לא שש להודות שאדומים שירתו בתפקידים חשובים בעבודת המקדש בירושלים, ומשום כך הופך את הדמויות הלא־ישראליות הללו ללוויים יראי אלוהים.[26]

 נראה שריבוי האנשים ממוצא אדומי המשרתים בעבודת י־הוה הסבה מורת רוח למחברי עזרא ונחמיה, ומשום כך פקדה אותם שכחה ספרותית מכוונת של מוצאם המקורי של האנשים מלבד שמותיהם התיאופוריים.

התעלמות מאידומיאה ומקוס: החלטה אסטרטגית

בתקופת בית שני התקיים עימות פוליטי בין היהודאים והאידומאים, שחיו במקום אחד והתחרו על השליטה בו. זה הרקע לזיכרון הסלקטיבי של הכותבים בכל הנוגע לשכניהם ועמיתיהם האדומים. "פולמוס סמוי" זה, שאינו מאפיין רק את היחסים בין אנשי יהודה ובין אנשי אידומיאה,[27] כלל התעלמות מהאל האידומיאי החשוב קוס. אף על פי שקוס ידוע היטב בקרב הסופרים היהודאים, הוא נעדר לחלוטין מכתביהם.

הערות שוליים