מגדל בבל: פולמוס נגד מקדש אֶסַגִיל של מרדוךּ

ב"אנומה אליש" מסופר שהאל הבבלי מרדוךּ מתכנן להקים עיר ובה מגדל בודד שישמש כמקום מושבו וכמקום המפגש של כל האלים. סיפור מגדל בבל, שבו י־הוה קוטע את בניית המגדל ומונע יצירת מרכז כוח בבבל, הוא תגובה למיתוס הזה.

הדפסה
שיתוף
הדפסה
שיתוף

רישום שבו מודגשת דמותו של אתמנאנכי, הזיקורת של בבל, לצד נבוכדנצר מאשור. מתוך האסטלה המכונה "אסטלת מגדל בבל" (600 לפני הספירה בערך), ויקימדיה.

סיפור מסופוטמי

עד לסיפור מגדל בבל בבראשית יא:א–ט, מסופרים בהיסטוריה של ראשית ימי האנושות סדרת סיפורים שבהם בני האדם נעים או פונים מזרחה בהתמדה (בראשית ב:ח; ג:כד; ד:טז). והנה בסיפור זה בני האדם פונים לאחוריהם ומתיישבים במקום מערבי יותר. מנקודת המבט של קוראי הסיפורים, משמעות התנועה מערבה היא התקרבות ללבנט ול"בית". סיפור מגדל בבל עדיין מתרחש בתחומי המזרח, באזור בבל:

בראשׁית יא:ב וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם.[1]

השמות "שנער"[2] ו"בקעה"[3] מתייחסים ככל הנראה לעמק שבין הפרת והחידקל, אזור הסהר הפורה של בבל, ולא למרחב הגיאוגרפי של מחברי התנ"ך.[4]

סיפור מגדל בבל מתאר את בני האדם מנסים לשמור על אחדות באמצעות בניית מגדל כדי לעשות לעצמם שם (פס' ד).[5] חומרי הבנייה שבהם השתמשו – לבנים וחמר (אספלט) – היו חומרים שכיחים לבניית מונומנטים במסופוטמיה, אך לא היו נפוצים בלבנט, שבו חומרי הבנייה המועדפים היו אבן ומלט:[6]

בראשׁית יא:ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר.

הסיפור מתרגם את שמות חומרי הבנייה הנפוצים בתרבות אחת למונחים המוכרים בתרבות אחרת: "וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר".[7]

בתגובה לכך, י־הוה בולל את שפתם של האנשים כדי למנוע את השלמת בניית העיר; הם אינם מדברים עוד שפה אחת, ובעקבות זאת נפוצים ברחבי העולם (פס' ה–ח). הסיפור נחתם בהסבר אטיולוגי לשם "בבל"[8] – השם הוא משחק מילים על השורש ב.ל.ל:

בראשׁית יא:ט עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי שָׁם בָּלַל יְ־הוָה שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ וּמִשָּׁם הֱפִיצָם יְ־הוָה עַל פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ.

האם בניית המגדל היא חטא?

במבט ראשון נראה שמוטיב ה"חטא ועונש" עומד ביסוד הסיפור. הנה כמה מן הפרשנויות שהחוקרים הציעו:

  • רצונם של בני האדם לעשות להם שם מהווה ביטוי של מרד נגד האל.[9]
  • בניית המגדל שראשו בשמים היא סמל לגבהות-לב.[10]
  • רצונם של בני האדם להתאחד ולהימנע מתפוצה ברחבי הארץ מנוגדת לברכת י־הוה "פרו ורבו ומלאו את הארץ" (בראשית א:כח; ט:א), ומהווה ביטוי לגבהות-לב.[11]

אולם הסיפור המקראי אינו מאשים את בני האדם בחטא במפורש.

על איזה מגדל מדובר במקרא?

מאז שלהי העת העתיקה ניסו המפרשים לזהות את מגדל בבל עם אחד הזיקורתים[12] – מבנים אדירים עשויים מלבנים ואספלט שרוף או מיובש בשמש– המוכרים ממסופוטמיה.[13] בכמה ערים חשובות במסופוטמיה נבנה לפחות זיקורת אחד,[14] וחורבותיהם הוסיפו לעמוד במקום גם אחרי חורבן הערים. הינה כמה מועמדים אפשריים:

הזיקורת של בבל – התאוריה המקובלת ביותר היא שהסיפור המקראי הושפע במידת מה מהזיקורת אֶ־תֶמֶנ־אַנ־כִּ ("בית יסוד שמים וארץ") שבבבל,[15] שהיה מגדל־מקדש מדורג בן שבעה שלבים.[16] הזיקורת ניצב בקרבת מקדש מרדוךּ – אסגיל  (א-סג-איל; "בית ירים ראש"). האסטלה שנמצאה במקום, המכונה בשם "אסטלת מגדל בבל", מציגה רישום של אתמנאנכי,[17] המלמד שהזיקורת נבנה בידי נבוכדנצר השני (605–562 לפני הספירה). זהו נבוכדנצר המזוהה במקרא עם חורבן הממלכה והמקדש בירושלים (מלכים ב כד–כה).[18]

בתקופה ההלניסטית לא השתמשו עוד בזיקורת, והוא היה לעיי חורבות. כמה חוקרים מודרניים טוענים שחורבותיו שימשו השראה לסיפור מגדל בבל.[19]

איור 1. חורבות הזיקורת בבורסיפה. אוסף התצלומים של מטסון, ספריית הקונגרס, וושינגטון, ארה"ב
איור 1. חורבות הזיקורת בבורסיפה. אוסף התצלומים של מטסון,
ספריית הקונגרס, וושינגטון, ארה"ב

הזיקורת של בורסיפה – מחברים משלהי העת העתיקה ואילך זיהו את מגדל בבל עם הזיקורת מבורסיפה – אֶ־אֻר־אִמִן־אַנְכִּ, "בית שבעת ה־mes בשמים ובארץ".[20] חורבותיו של הזיקורת עדיין מתנשאות אל על – למעלה מחמישים מטר גובה – בעמק נהר הפרת (ראו איור 1). שמו המודרני, בירס נמרוד, מלמד שמקובל לקשור אותו לנמרוד המקראי הנזכר בבראשית י.[21]

איור 2. חורבות הזיקורת בדור־כוריגלזו.

מגדל המקדש בדור־כּוּרִיגַלְזוּ רבים מן המבקרים המערביים סבורים – לפעמים בעקבות דברי המקומיים – שחורבותיו של המגדל־מקדש בדור־כוריגלזו (היום: עקר־קוף) הן חורבות מגדל בבל המקראי (ראו איור 2).[22] שמו הקדום אינו ידוע, אך חורבותיו, המתנשאות לגובה 52 מטרים, גבוהות כמעט כמו הזיקורת בבירס נמרוד.

הזיקורת בעיר הבירה של סרגון על פי תאוריה נוספת, הזיקורת בבירתו החדשה של סרגון השני, דוּר־שָרוּכִּין, הוא המקור לסיפור מגדל בבל. כמו העיר בבל, גם בניית דור־שרוכין מעולם לא הושלמה.[23]

אולם החוקרים המבקשים לקשור בין מגדל בבל ובין אחד הזיקורתים ההיסטוריים מתעלמים מפרטי התיאור של העיר בסיפור בספר בראשית.

עיר בת מגדל אחד

לפי התיאור בבראשית, אין בעיר אלא מגדל, והמילה "מגדל" מייצגת את העיר כולה:

בראשׁית יא:ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ.

להדגשת המגדל כייצוג של העיר כולה אין מקבילות מידיעות מן הערים במסופוטמיה, שהכילו מגוון רחב של מבנים חשובים, בהם ארמונות, מקדשים, ביצורים ושערים. לעומת זאת, יש לתופעה מקבילה ישירה במקור ספרותי: "אנומה אליש", מיתוס מסופוטמי מן המאה השתים עשרה לפני הספירה, המכונה גם "מיתוס הבריאה הבבלי".[24]

איני מבקש לטעון שהמחבר(ים) של סיפור מגדל בבל קראו או שמעו את הסיפור של "אנומה אליש" בשפתו המקורית, אכדית, אם כי אי אפשר לבטל את האפשרות; אכן ייתכן שחלק מהישראלים נתקלו ב"אנומה אליש" בגרסה כתובה או בפרפורמנס טקסי בחגיגות ראש השנה, שבהן המיתוס שימש כיסוד מארגן עיקרי. אך אפשר יותר בוודאות לשער שהיהודאים נחשפו לטקסט בתקופת האימפריה הבבלית החדשה.[25]

אנומה אליש

המיתוס "אנומה אליש" נכתב כדי לרומם את האל המקומי של העיר בבל, מרדוךּ, למעמד מלך האלים החדש במקום אנליל, האל הראשי המסורתי בפנתאון המסופוטמי. היצירה מספרת שהאלים הסמיכו את מרדוךּ להילחם בתיאמת, אלת הים ואם האלים, שביחד עם צבאותיה איימה על קיומם.

מרדוךּ מוכתר למלך האלים ובורא את העולם מגופתה של תיאמת; אז פונה המיתוס לתיאור בניין העיר בבל. ככזאת, בבל מקבלת מעמד קנוני כעיר העומדת בלב העולם החדש, ואל העיר, מרדוךּ, מקבל מעמד של האל הראשי בפנתאון.[26]

מגדל אסגיל

על פי "אנומה אליש", העיר בבל – לא בבל ההיסטורית, אלא ממלכתו המיתולוגית של מרדוךּ, שנבנתה בידי האלים – אינה אלא גורד שחקים אחד: אֶסַגִיל.[27] ייתכן שתיאור המגדל בטקסט האכדי הוא גלוסה לשם השומרי אסגיל, שמשמעותו "בית ירים ראש":

אנומה אליש, לוח שישי, שורה 62 הָאֶסַגִלַה – רוֹמְמוּ אֶת רֹאשוֹ...[28]

בהקשר זה אני מבקש להציע שדברי ספר בראשית על מגדל ש"ראשו בשמים" (בראשית יא:ד) אינם מתייחסים רק לגובה המגדל, אלא רומזים למגדל המתואר בחשיבות יתרה ב"אנומה אליש", אסגיל.[29]

פולמוס נגד השקפת העולם הבבלית

סיפור מגדל בבל במקרא הוא פולמוס נגד השקפת העולם המציבה את בבל/מרדוךּ במרכז. ב"אנומה אליש" נטען שמרדוךּ תכנן את בניין בבל ואת מקדשו, ובני האדם בנו אותם בפועל. לעומת זאת סיפור מגדל בבל טוען שבני האדם תכננו את בניית העיר והמגדל בלי אישורו של י־הוה.

נוסף על כך, ב"אנומה אליש" בבל ואסגיל מתוארים כמקום משכנו הקבוע של מלך האלים מרדוךּ וכמקום המפגש של כל האלים. מנגד, ספר בראשית מתאר את בבל כמוקד של כישלון אדריכלי. י־הוה בולל את לשונם של האנשים כדי לגרום לתפוצתם ולמנוע את השלמת בניית העיר והמגדל (יא:ו–ח).[30]

הסיפור המקראי מכנה את מקדש מרדוךּ "מגדל", המזכיר את אזור השמירה במבצר; במילים אחרות – מבנה גבוה שנבנה לשם מטרה צבאית ולא-דתית.[31] בכך, מחברי הסיפור דוחים את הרעיון המוצג ב"אנומה אליש" שלפיו אסגיל, גורד השחקים עמוק־היסודות מבבל, הוא מבנה מקודש שנבנה על ידי האלים כמקום משכן להם ולעומד בראשם, מרדוךּ.

היחידה בבראשית יא:א–ט מתנגדת למסקנה התיאולוגית-תרבותית של המיתוס הבבלי, ובכך דוחה את האמונה המעמידה את מרדוךּ בראש האלים והקובעת את בבל כמקום משכנם, וכמרכז העולם.

הערות שוליים

פרופ' טקיושי מ' אושימה הוא פרופסור אורח במכון להיסטוריה של הציוויליזציות הקדומות, אוניברסיטת נורמל צפון-מזרח בסין. הוא בעל תואר דוקטור באשורולוגיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים והסמכה לדוקטורט (Doctor Philosophiae Habilitatus) בלימודי המזרח הקדום מאוניברסיטת לייפציג. הוא מתמחה בטקסטים דתיים שומריים ואכדיים, בספרות החוכמה מהמזרח הקדום, ובתוך כך בספרות החוכמה במקרא, ובאיקונוגרפיה של מסופוטמיה הקדומה. פרופ' אושימה כתב מספר ספרים העוסקים בטקסטים הכתובים כתב יתדות ובטקסטים דתיים מן המזרח הקדום.