מרדכי ראש המרגלים
קטגוריות:
אחת הסצנות בתחילת מגילת אסתר מתארת כיצד מרדכי מציל את המלך אחשוורוש מניסיון התנקשות:
אסתר ב:כא בַּיָּמִים הָהֵם וּמָרְדֳּכַי יוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ קָצַף בִּגְתָן וָתֶרֶשׁ שְׁנֵי סָרִיסֵי הַמֶּלֶךְ מִשֹּׁמְרֵי הַסַּף וַיְבַקְשׁוּ לִשְׁלֹחַ יָד בַּמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרֹשׁ.[1] ב:כב וַיִּוָּדַע הַדָּבָר לְמָרְדֳּכַי וַיַּגֵּד לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לַמֶּלֶךְ בְּשֵׁם מָרְדֳּכָי.
המגילה אינה מספרת לנו כיצד נודע למרדכי על המזימה. תרגום מגילת אסתר לארמית, המכונה "תרגום שני"[2] מציע “בכן איתחזי פתגמא ברוח קודשא”, כלומר "הדבר נודע ברוח הקודש". רבי חייא בר אבא מעלה רעיון חלופי בתלמוד הבבלי (מסכת מגילה ז ע"א):
בגתן ותרש שני טרסיים[3] היו, והיו מספרים בלשון טרסי.
ר' חייא בר אבא טוען שהקושרים, בגתן ותרש, לא היו מודעים לכך שמרדכי מבין את שפתם.[4] הצעה זו מתיישרת עם הגרסה ההלניסטית המורחבת למגילה, הקדומה לתרגום הארמי, המניחה שבגתן ותרש סברו שמרדכי ישן בשעה שהם זממו את מזימתם:
תרגום השבעים הרחבה א:12 ויהי בשבת מרדכי בשער המלך עם בגתן ותרש שני סריסי המלך משומרי הסף, וישמע את מזימתם הרשעה לשלוח יד בנפש המלך, ויגד למלך.[5]
התיאור של מרדכי כמי שמצותת לקושרים נובע מאי הבנה של הפסוק "וּמָרְדֳּכַי יוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ". למעשה, ביטוי זה הוא תואר כבוד המסמל את תפקידו של מרדכי כסריס בדרג נמוך בחצר מלוכה, ואינו פירוט של מקום הימצאו הפיזי.[6]
אם כך יש לשאול, אם מרדכי אינו שומע את שיחתם של בגתן ותרש, כיצד הוא מתוודע למזימתם. מספר סצנות במגילה רומזות כי למרדכי יש נאמנים רבים בארמון המספקים לו מידע.
השוחד של המן: כיצד מרדכי יודע?
המן מנסה לשכנע את המלך אחשוורוש להשמיד את היהודים, ומסביר מדוע הדבר יהיה לטובת המלך (פסוק ח). הוא מסיים בהצעת שוחד:
אסתר ג:ט אִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב יִכָּתֵב לְאַבְּדָם וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר כֶּסֶף אֶשְׁקוֹל עַל יְדֵי עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה לְהָבִיא אֶל גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ.
אחשוורוש משיב:
אסתר ג:יא וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְהָמָן הַכֶּסֶף נָתוּן לָךְ וְהָעָם לַעֲשׂוֹת בּוֹ כַּטּוֹב בְּעֵינֶיךָ.
לא ברור אם אחשוורוש מקבל מהמן את הכסף,[7] אבל כך או כך, הוא מעניק לו סמכות בלתי מוגבלת להוציא לפועל את תוכניתו.
לאחר מכן מתפרסמת ברבים הכרזה ב"פַּתְשֶׁגֶן הַכְּתָב" המבשרת על השמדת היהודים (אסתר ג:יג). עד מהרה מרדכי שומע על הגזירה ומביע את צערו באבל פומבי, המלווה בבכי, שק ואפר (אסתר ד:א). אסתר, שאינה מודעת לגזירה, שולחת את הסריס הֲתָךְ לפענח את סיבת מעשיו של מרדכי, ומרדכי מעביר את המסר הבא:
אסתר ד:ז וַיַּגֶּד לוֹ מָרְדֳּכַי אֵת כָּל אֲשֶׁר קָרָהוּ וְאֵת פָּרָשַׁת הַכֶּסֶף אֲשֶׁר אָמַר הָמָן לִשְׁקוֹל עַל גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ (ביהודיים) [בַּיְּהוּדִים] לְאַבְּדָם.[8]
כיצד מרדכי יודע על הכסף שהמן הציע לשלם לאוצר המלכות עבור השמדת היהודים? מידע זה אינו מופיע בפתשגן הכתב.[9] מרדכי היה יכול להשיג את המידע הזה רק ממקורות בתוך הארמון, כגון אנשי סודו של המלך או המן, או באופן יותר סביר, משומרי הארמון או משרתים, שאולי היו עדים לעסקה.[10]
בעוד שמרדכי מלקט מידע מודיעי ממקורותיו בארמון, הוא מצליח לשמר את סודותיו שלו בבטחה.
שמירת סודות מרדכי
לאחר שאחשוורוש מדיח את ושתי מלהיות המלכה, וסריסיו מקבצים בתולות יפות מראה לארמון המלוכה, אחת הנשים שנלקחות היא בת דודתו ובתו המאומצת של מרדכי, [11] אסתר:
אסתר ב:י לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ[12] כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא תַגִּיד. ב:יא וּבְכָל יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים לָדַעַת אֶת שְׁלוֹם אֶסְתֵּר וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהּ.
בעודה שומרת בסוד את יחסיה עם מרדכי, אסתר זוכה לביקוריו הקבועים מחוץ לארמון, שמטרתם להבטיח את שלומה. אפשר לתהות האם ביקורים תכופים אלה לא עוררו חשד. עם זאת, אין אינדיקציה שמידע על הקשר בין השניים הגיע לאחשוורוש או להמן.
גם לאחר שאחשוורוש מכתיר את אסתר למלכה, והיא כבר אינה תחת השגחתו של הֵגָי שומר הנשים,[13] היא עדיין שומרת את דבר מוצאה בסוד. במקביל, היא מתקשרת עם מרדכי באמצעות התיווך של התך ללא ידיעת אחשורוש והמן. הדבר עשוי ללמד על כך שמרדכי (ואסתר) מחזיקים בנאמנותם של סריסי ארמון רבים.
לקראת סוף הסיפור, כשהמלך נכנס שוב לארמון ומוצא כי המן מנסה לאנוס את המלכה, יהיה זה דווקא אחד המשרתים, חרבונה, שיזכיר את מזימתו הזדונית של המן נגד מרדכי, עבדו הנאמן של המלך.[14] פעולה זו מובילה להחלטה להוציא את המן להורג וסוללת את הדרך להעלאת דרגתו של מרדכי.
אך בעוד שמרדכי זוכה לתמיכה רחבה בקרב משרתי ביתו של אחשוורוש, ניכר שהוא פחות מקובל בקרב הסריסים.
הסריסים פותחים בעימות
עם עלייתו של המן לגדולה, מרדכי מסרב להשתחוות לו:
אסתר ג:ב וְכָל עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ כֹּרְעִים וּמִשְׁתַּחֲוִים לְהָמָן כִּי כֵן צִוָּה לוֹ הַמֶּלֶךְ וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה.
בדומה לקוראי המגילה, עבדי המלך אינם מודעים לסיבת סירובו של מרדכי להוראת המלך להשתחוות:
אסתר ג:ג וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ לְמָרְדֳּכָי מַדּוּעַ אַתָּה עוֹבֵר אֵת מִצְוַת הַמֶּלֶךְ.
מרדכי אינו משיב לשאלתם. שתיקתו מובילה לעימות שיוזמים העבדים הנמצאים איתו בשער:
אסתר ג:ד וַיְהִי (באמרם) [כְּאָמְרָם] אֵלָיו יוֹם וָיוֹם וְלֹא שָׁמַע אֲלֵיהֶם וַיַּגִּידוּ לְהָמָן לִרְאוֹת הֲיַעַמְדוּ דִּבְרֵי מָרְדֳּכַי כִּי הִגִּיד לָהֶם אֲשֶׁר הוּא יְהוּדִי.[15]
מדוע עבדי שער המלך מחליטים לחשוף את סיבת סירובו של מרדכי להשתחוות? בעוד שקוראי המגילה נוטים לשער שהדבר נובע מתוך דעות קדומות, "אנטישמיות", נראה סביר יותר שהסיבה למעשה החשיפה היא דווקא קנאה; תחושת חוסר ההגינות מכך שהם נאלצים להשתחוות בעוד שמרדכי משתחרר מחובתו.
מדוע מרדכי אינו משתחווה?
כאמור, מרדכי אינו מספק הסבר לסירובו להשתחוות. הפרשנות המסורתית סוברת שכיהודי, מרדכי רואה בהשתחוות להמן סוג של עבודת זרה.[16] אפשרות נוספת היא הבעיה עם עצם היותו של המן צאצא לעמלקים השנואים והבזויים.[17] אולם, מניע ברור יותר עולה מפשט הכתוב: מרדכי מסרב לגלות כבוד ליריבו הפוליטי.[18] נקודה זו מתבררת מתוך בחינת מעמדו הפוליטי של מרדכי על פי הסיפור עד לנקודה זו.
בשלבים הראשונים של הסיפור, אחשוורוש מסתמך על עצתם של שבעה יועצים בכירים:
אסתר א:יד וְהַקָּרֹב אֵלָיו כַּרְשְׁנָא שֵׁתָר אַדְמָתָא תַרְשִׁישׁ מֶרֶס מַרְסְנָא מְמוּכָן שִׁבְעַת שָׂרֵי פָּרַס וּמָדַי רֹאֵי פְּנֵי הַמֶּלֶךְ הַיֹּשְׁבִים רִאשֹׁנָה בַּמַּלְכוּת.
מהרשימה מסתבר שמרדכי והמן, במידה שווה, אינם נמנים על הקרובים למלך, כלומר מי שניתן לומר עליהם שהם "רואי פני המלך."[19] בפרק הבא מרדכי מציל את המלך; ועם זאת זהו המן האלמוני, ולא מרדכי, שמתמנה מיד לאחר מכן לווזיר, ועוקף את שבעת חברי המעגל הפנימי:
אסתר ג:א אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה גִּדַּל הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אֶת הָמָן בֶּן הַמְּדָתָא הָאֲגָגִי וַיְנַשְּׂאֵהוּ וַיָּשֶׂם אֶת כִּסְאוֹ מֵעַל כָּל הַשָּׂרִים אֲשֶׁר אִתּוֹ.
הטקסט אינו מזכיר את המניע לקידום זה, או מדוע אחשוורוש בוחר במישהו מחוץ למעגל יועציו הקרובים.[20] בין אם מרדכי ציפה להתמנות לווזיר, או רק קיווה שיצורף לקבוצת היועצים הקרובים, הוא בוודאי לא ציפה להתעלמות מוחלטת, בעוד שאיש חצר אחר מועלה לתפקיד מורם.
כדי להוסיף חטא על פשע, צו מלכותי מצווה על אנשי החצר לחלוק כבוד להמן. זוהי פקודה שמרדכי מסרב לה בתוקף; קשה להפסיד ליריב, אך קשה עוד יותר לחלוק לו כבוד לאחר מכן.
אסתר בתור קלף מיקוח של מרדכי
שאיפותיו ארוכות הטווח של מרדכי להיות יועץ עליון למלך ניכרות גם מרצונו שאסתר תשמור את זהותה בסוד לאחר המלכתה (אסתר ב:כ).
אסתר ב:כ אֵין אֶסְתֵּר מַגֶּדֶת מוֹלַדְתָּהּ וְאֶת עַמָּהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה עָלֶיהָ מָרְדֳּכָי וְאֶת מַאֲמַר מָרְדֳּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה כַּאֲשֶׁר הָיְתָה בְאָמְנָה אִתּוֹ.
הטקסט אינו מסביר מדוע מרדכי רוצה שאסתר תשמור את זהותה בסוד. על פי הגרסה היוונית של אסתר כוונתו של מרדכי הייתה שאסתר תסתיר את יהדותה על מנת לאפשר לה להמשיך ולקיים את המנהגים הדתיים שלה בלי לעמוד בפני עימות או התערבות מצד אחשוורוש:
אין אסתר מגדת מולדתה ואת עמה כאשר צוה עליה מרדכי לירא את י־הוה ולשמור מצוותיו כאשר היתה באמנה איתו. ולא תסור אסתר מדרכה.[21]
אך במישור הפוליטי, החלטתו של מרדכי מפתיעה במיוחד: האם לא יהיה זה לטובתו של מרדכי להיות ידוע כבן דודה של המלכה ואביה המאמץ? נראה שהחישובים הפוליטיים של מרדכי חורגים מהאסטרטגיה האופיינית של אצילים המחפשים עושר ומעמד באמצעות קשרים מלכותיים, ודומים יותר לגישה חשאית של איסוף מודיעיני.
מרדכי טיפח רשת של מודיעין ברחבי הארמון, והבחירה של המלך באסתר, תחילה כפילגש ולאחר מכן כמלכה, מאפשרת למרדכי גישה חסרת תקדים למידע על הארמון, שהוא יכול למנף לטובתו.[22] אולם, טקטיקה זו עובדת רק כל עוד אחשוורוש, כמו גם מתחריו של מרדכי בקרב אנשי החצר, אינם מודעים לקשר של מרדכי ואסתר.[23]
כאשר נודע למרדכי על המזימה נגד המלך, ואסתר מביאה את המידע זה בשם מרדכי למלך,[24] אסתר ומרדכי מסתכנים בחשיפת יחסיהם. אך מרדכי רואה בזה סיכון משתלם, שכן הוא צופה שהצלת חיי המלך תבטיח את עלייתו לתפקיד גבוה.[25] כאשר ציפייה זו אינה מתממשת, הוא הופך ממורמר, במיוחד כלפי מי שקיבל את התפקיד במקומו.
מדוע המן לא הורג את מרדכי?
כאשר המן רואה שמרדכי מבזה אותו, הוא מתמלא זעם. עם זאת, הוא גם מודע למעמדו רב ההשפעה של מרדכי בארמון, במיוחד לאור תרומתו האחרונה של מרדכי להצלת חיי המלך. מודעות זו גורמת להמן להסס מלנקום במרדכי ישירות.
אסתר ג:ו וַיִּבֶז בְּעֵינָיו לִשְׁלֹח יָד בְּמָרְדֳּכַי לְבַדּוֹ כִּי הִגִּידוּ לוֹ אֶת עַם מָרְדֳּכָי וַיְבַקֵּשׁ הָמָן לְהַשְׁמִיד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל מַלְכוּת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ עַם מָרְדֳּכָי.[26]
השורש "בוז" מוכר מתיאור יחסו של עשו לבכורה, לאחר שמכר אותה ליעקב (בראשית כה: לד): וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה". עשיו דחה בבוז משהו שהיה כבר מעבר להישג ידו. בדומה לכך, המן דוחה בבוז את אפשרות רצח מרדכי מתוך הכרה בכך שפעולה כזו אינה אפשרית עבורו.[27]
עם גילוי זהותו היהודית של מרדכי, המן מוצא עילה לחסל את מרדכי בלי שהדבר ייראה כנקמה אישית בסכסוך בין שני אנשי חצר. המן מתכנן להסוות את רצח מרדכי על ידי השמדת כל היהודים, ולייחס זאת לפשע של חוסר נאמנות קולקטיבית לכס המלכות.
להבדיל בין המן למרדכי: מי אשם?
בעוד שהמן מזוהה כאגגי ונודע כצורר היהודים (אסתר ח:א), תחילתו של הסכסוך נובעת מטינה אישית כלפי מרדכי, איש חצר שאפתן העומד בדרכו של המן. היהודים בשלב זה מכונים "עם מרדכי" (אסתר ג:ו).
לאור הבנה זו של הסיפור, תפקידו של מרדכי בסיפור מאבד מהילתו המסורתית. מרדכי מטיל על אסתר את האחריות לפתור משבר שנגרם מגאוותו. אכן, קריאה זו מתיישבת עם הערתו של רבא בתלמוד (בבלי מגילה יב ע"ב – יג ע"א) שלפיה ניתן לייחס את אירועי סיפור פורים למעשיו של מרדכי אשר עוררו את קנאתו של המן.[28]
"התורה" היא עמותת 501(c)(3) ללא מטרות רווח.
אנא תמכו בנו. אנו מסתמכים על תמיכת קוראים כמוכם.
הערות שוליים
פורסם
20 במרץ 2024
|
עודכן לאחרונה
20 במרץ 2024
מאמר זה הוא תרגום של "Mordechai the Spy-Master" שפורסם במקור על ידי TheTorah.com במרץ 2022. תורגם על ידי צוות האתר.
המונח סריס סימן במקור אדם בעמדה של אחריות ובהמשך קיבל גם את המשמעות המשנית של סירוס מיני. לא ברור לאיזו משמעות מתכוונת המגילה; לעתים קרובות, נראה שסריס באסתר מעיד על משרת ארמון כללי, אולם בהתחשב באופיו הקנאי של אחשוורוש (למשל אסתר ז:ח), סביר להניח שהוא השתמש בסירוס. ראו:
John Gray, I and II Kings, Old Testament Library (London: SCM, 1970), 450.
לצד ה"תרגום הראשון", מדובר בתרגומים ארמיים שנכתבו ככל הנראה בארץ-ישראל במחצית השנייה של האלף הראשון לספירה.
מילון טרסי מייחס זאת לטרסוס שבאסיה הקטנה. ראו גם:
Michael Sokoloff, Dictionary of Jewish Palestinian Aramaic, (s.v. טרסי II).
לא ברור מדוע חז"ל בחרו באזור זה כמוצאם הלאומי של בגתן ותרש.
חז"ל מניחים שמרדכי היה חבר בסנהדרין בתקופה שלפני הגלות, ושכמו כל חברי הסנהדרין, על פי המסורת שיוחסה להם, היה בקיא ב-70 שפות העולם (בבלי מגילה יג ע"ב).
חלק זה של מגלית אסתר היוונית ידוע בתור התוספת הראשונה. הוא כנראה נכתב לראשונה בעברית, אך קיים רק בתרגום ליוונית, שבו נאמר:
Greek Esther (OG) A:12 καὶ διεγερθεὶς Μαρδοχαῖος ὁ ἑωρακὼς τὸ ἐνύπνιον τοῦτο καὶ τί ὁ θεὸς βεβούλευται ποιῆσαι εἶχεν αὐτὸ ἐν τῇ καρδίᾳ καὶ ἐν παντὶ λόγῳ ἤθελεν ἐπιγνῶναι αὐτὸ ἕως τῆς νυκτός A:13 καὶ ἡσύχασεν Μαρδοχαῖος ἐν τῇ αὐλῇ μετὰ Γαβαθα καὶ Θαρρα τῶν δύο εὐνούχων τοῦ βασιλέως τῶν φυλασσόντων τὴν αὐλὴν.
בגרסה הלוקיאנית הקצרה יותר של הטקסט היווני, התגלית של מרדכי מיוחסת לחלום שחלם בסצנה הקודמת:
וייקץ מרדכי בחזותו את החלום הזה ואת אשר יעץ י־הוה לעשות וישמור את הדבר בליבו ויבקש בכל כוחו עד הלילה לדעת את החלום. ומרדכי ישן בחצר המלך הוא ובגתן ותרש שני סריסי המלך שומרי החצר. וישמע את מועצותיהם ויבן למזימותיהם וידע כי מבקשים הם לשלוח יד במלך אחשוורוש ויגד למלך על אלה.
על פי קריאה זו, מרדכי גילה את דבר המזימה באמצעות שילוב של האזנת סתר והתגלות אלוהית.
ואכן, בהמשך המגילה, כאשר אחשוורוש מורה להמן להוליך את מרדכי ברחבי העיר, הוא מתייחס אליו בציון תפקיד ה"יושב בשער המלך" (אסתר ו:י) "מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי הַיּוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ". ברור שהדגש אינו על איתור הבטלן היושב בעקביות ליד השער, אלא לתפקידו הרשמי של מרדכי בחצר אחשוורוש.
ראו:
Zev Farber, “Why Does Mordechai Not Report the Assassination Plot Directly to Ahasuerus,” TheTorah (2016) fn. 1.
שימו לב גם להקבלה הארמית למונח זה בדניאל ב:מט.
קארי מור מציע לתרגם את זה במובן של "טוב, זה הכסף שלך", ומרמזת שאחשוורוש שמר אותו. ראו את הדיונים שלו בתוך:
Carey A. Moore, Esther, Anchor Bible 7B (Garden City, NY: Doubleday, 1971), 34, p. 40.
ראו גם את הדיונים על האפשרויות השונות בתוך:
Jon D. Levenson, Esther, Old Testament Library (Louisville, KY: Westminster John Knox, 1997), 72.
מרדכי מחזיק בעותק מוחשי של הצו שהתך מציג לאסתר (אסתר ד:ח).
אם מניחים שאחשוורוש דחה את הכסף ולא נעשתה עסקה כספית, אזי בכל מקרה אנשים היו מודעים לעניין.
משרתים שונים ממלאים תפקיד בולט בסיפור אסתר (אסתר א:י, יב, טז; ב:יד), וקו העלילה תלוי בין השאר במעשיהם (אסתר ז:ט ו-ב:טז, הנדונים להלן). אלה דמויות של ניצבים השוהים ברקע הסביבה המלכותית, גם כאשר הם אינם מוזכרים בטקסט. לדוגמה בבראשית מה:א, הקוראים מתוודעים לנוכחות המלווים המלכותיים רק כאשר הם נדרשים לצאת מהמקום.
סביר להניח שהצגת אסתר בסיפור כבת דודו ובתו המאומצת של מרדכי נועדה לשרת את פעולת ההסוואה שמיוחדת בעלילה למרדכי, שכן קשה יותר להסתיר קשר עם בת ביולוגית מאשר עם בת מאומצת.
בעברית המקראית המילה "עם" נושאת את המשמעות של "מקורבים", כשהקונוטציה של "אומה" או "עם" מופיעה רק בהקשרים ספציפיים, כפי שניתן לראות במקרים אחרים בסיפור אסתר (למשל אסתר ג:ו; ראו דיון בנושא עם מרדכי להלן). בהקשר זה, המילה "מולדת" פירושה משפחה, בדומה לשימוש בה בבראשית מג:ז.
ייתכן שהגי נחשב לאחד מעובדי הארמון שעמדו לצידו של מרדכי. הצלחתה של אסתר מתאפשרת בעזרת הגי ובהתערבותו. הטקסט מציין שהוא מבטיח שאסתר תקבל הכשרה שתסייע לה למצוא חן בעיני המלך (אסתר ב:ט, טו2). הטקסט מזכיר אמנם רק את העדפתו לאסתר, אבל בהתחשב בתפקיד הדומיננטי שהיה למרדכי בהכנת אסתר לקראת המלך, דרך ביקוריו הקבועים בארמון, אולי אפשר להבין את מעורבותו של הגי כמחווה שנעשתה גם כלפי מרדכי.
ראו:
אסתר ז:ט וַיֹּאמֶר חַרְבוֹנָה אֶחָד מִן הַסָּרִיסִים לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ גַּם הִנֵּה הָעֵץ אֲשֶׁר עָשָׂה הָמָן לְמָרְדֳּכַי אֲשֶׁר דִּבֶּר טוֹב עַל הַמֶּלֶךְ עֹמֵד בְּבֵית הָמָן גָּבֹהַּ חֲמִשִּׁים אַמָּה וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ תְּלֻהוּ עָלָיו.
יש קוראים הטוענים שהכתוב רומז על כך שמרדכי הודיע לאנשי החצר שהוא יהודי, כתשובה לשאלתם על סירובו להשתווחות. עם זאת, האמירה על דבר יהדותו אינה מופיעה כתשובה לשאלת אנשי החצר למרדכי, אלא בהמשך הטקסט. אני מציע שדברים אלה משמשים הסבר כיצד אנשי החצר מכירים את עמו של מרדכי, וכתוצאה מכך, כיצד הדבר נודע גם להמן.
משום שהמן רצה שיעבדו אותו או משום שהיתה על גופו דמות צלם. ראה דיון על השקפה זו בתוך:
Rachel Adelman, “Why did Mordechai not Bow Down before Haman?” TheTorah (2015).
ראו דיון בתוך:
Marc Zvi Brettler, “Megillat Esther: Reversing the Legacy of King Saul,” TheTorah (2017).
לדיון על השקפה זו ראו:
Rachel Friedman, “Why Mordechai Refuses to ‘Kneel and Bow’ to Haman,” TheTorah (2020); Sara Japhet and Zev Farber, “Unraveling Megillat Esther: How the Story was Developed,” TheTorah (2016).
זו הסיבה שכאשר נודע למרדכי על אודות המזימה נגד אחשוורוש הוא לא מדווח על כך ישירות. כמי שאין לו גישה ישירה למלך או זכות "לראות את פני המלך", הוא משתמש במסלול עקיף דרך אסתר להעברת המידע הקריטי.
שהרי בעוד שהקוראים משערים שהמן עשה משהו משמעותי בממלכה כדי להצדיק את עלייתו בדרגה בפתאומיות, יש לזכור שמרדכי זה עתה הציל את חיי המלך.
OG Esth 2:20 ἡ δὲ Εσθηρ οὐχ ὑπέδειξεν τὴν πατρίδα αὐτῆς οὕτως γὰρ ἐνετείλατο αὐτῇ Μαρδοχαῖος φοβεῖσθαι τὸν θεὸν καὶ ποιεῖν τὰ προστάγματα αὐτοῦ καθὼς ἦν μετ᾽ αὐτοῦ καὶ Εσθηρ οὐ μετήλλαξεν τὴν ἀγωγὴν αὐτῆς.
פרשנים אחרים רואים בכך חשש מאנטישמיות, אבל אז ניתן בקלות לראות בזה כיתרון, שכן היהודים יכולים לשים עליהם מלכה מבני עמם.
תרגום של צוות האתר המבוסס על תרגום ה-
NETS (New English Translation of the Septuagint).
כפי שהוצע בהערת שוליים למעלה, עזרתו של הגי לאסתר לזכות בתחרות יכולה להתפרש כניסיון לקדם את האינטרסים של מרדכי.
מכאן שהחלטתה של אסתר לשמור בסוד את דבר מוצאה אינה נוגעת רק לזהותה היהודית אלא גם מהווה ניסיון להימנע מחשיפת כל דבר העלול לקשר אותה למרדכי. לאסתר אין סיבה לחשוש מחשיפת קשריה המשפחתיים או את דבר יהדותה, אלא מתוך כבוד לרצונותיו של מרדכי. אסתר אינה מפגינה פחד מפני שנאת היהודים או מצטטת חששות הקשורים ליהדותה. במקום זאת, שיקול דעתה נובע מכבוד לרצונותיו של מרדכי. סופרים יהודים מאוחרים יותר, שהושפעו מחשיפתם לאנטישמיות בימי הביניים, התקשרו להסביר את המשמעות של אזהרת מרדכי על דרך הפשט. חוויית האנטישמיות של יהודים בימי הביניים הובילה אותם לייחס למגילה תיאור אנטישמיות דומה, ולראות בו את שורשי הניסיון שלהם. באופן דומה, עלינו להיזהר שלא לקרוא את דבריו של מרדכי לאור הפרקים הבאים בעלילה, בשלב מוקדם זה של הסיפור. בעוד המן מסית האשמות נגד היהודים ב-ג:ח, אין אינדיקציה בדבריו לסטיגמה כלשהי הנקשרת עם יהודי שושן או היהודים באימפריה הפרסית. המגילה מצביעה על כך שכל העמים היו שותפים לעושר ולמותרות של הממלכה (כל עוד שילמו מיסים!) וכי העיר שושן "נבוכה" מהגזרה על היהודים (אסתר ג:טו). כפי שאומר מאיר לוקשין במאמרו (באנגלית) "אין בידנו עדות לכך ששנאת יהודים הייתה תופעה רווחת באימפריה הפרסית" (תרגום של צוות האתר) . ראו:
Marty Lockshin, “Haman’s Antisemitism: What Did He Not Like About the Jews?” TheTorah (2017).
זאב פרבר טוען כי מרדכי נמנע מלדווח על העלילה ישירות לאחשוורוש בשל הסיכונים הטמונים בכך. דיווח ישיר מעלה תמיהה לגבי השאלה מי עוד עלול להיות מעורב בקונספירציה. בבחירה לעבור דרך אסתר מרדכי מבטיח שהמסר יגיע אל המלך. בנוסף, דיווח ישירות על העלילה עשוי לעורר חשד שהמודיע היה קשור איכשהו לעלילה הראשונית. אם אחשוורוש אכן החזיק בחשדות כאלה, ייתכן שאלה היו סיבת תגובתו המאופקת והיעדר הגמול למודיע. ראו מאמרו:
Zev Farber, "Why Does Mordechai Not Report the Assassination Plot Directly to Ahasuerus," TheTorah (2016).
כאשר מגיע הרגע של אסתר לחשוף את זהותה, היא חושפת בתחילה את דבר יהדותה לאחשוורוש (ז:ד). לאחר מכן, כשהמן כבר אינו איום, היא חושפת את יחסיה עם מרדכי (ח:א). בשלב זה, אין עוד צורך אסטרטגי להסתיר את הקשר ביניהם. כעת, משיריבו מחוץ לתפקיד, מרדכי יכול לנצל את הקשר של אסתר למלך. הטקטיקה הזו הצליחה: ברגע שאסתר חשפה את הקשר שלה למרדכי נעשה הדבר הבא:
אסתר ח:ב וַיָּסַר הַמֶּלֶךְ אֶת טַבַּעְתּוֹ אֲשֶׁר הֶעֱבִיר מֵהָמָן וַיִּתְּנָהּ לְמָרְדֳּכָי...
כעת, כשהמן הוסר מהמשוואה, מרדכי מקבל את התפקיד הנכסף שחתר אליו.
בנסיבות רגילות, למישהו ממעמדו של המן היתה צריכה להיות סמכות להתמודד עם איש חצר המבזה ומסרב להיענות למלך. בשמואל ב טז:ט, אבישי בן צרויה מייעץ לדוד לחסל את שמעי בן גרא משום שהעז להעליב אותו. למרות שדוד אומר לאבישי לסגת, הוא כנראה מסכים עם תחושתו של אבישי, שכן בסופו של דבר הוא מורה לבנו שלמה להוציא את ה"פושע" להורג (מלכים א ב:ח).
כמו עשו (בראשית כז:מא), המן ממתין להזדמנות לנקום במרדכי בלי להיפגע.
קטע זה תורם לרשימה של סיבות המסבירות מדוע מרדכי מכונה יהודי משבט בנימין. בניגוד לדעה קודמת שהציעה ששני השבטים ביקשו לתבוע את מרדכי לעצמם, רבא טוען שאף אחד מהשבטים לא חפץ בו:
רבא אמר כנסת ישראל אמרה לאידך גיסא ראו מה עשה לי יהודי ומה שילם לי ימיני מה עשה לי יהודי דלא קטליה דוד לשמעי דאתיליד מיניה מרדכי דמיקני ביה המן ומה שילם לי ימיני דלא קטליה שאול לאגג דאתיליד מיניה המן דמצער לישראל.
המדרש מביע ביקורת על דוד על כך שלא הרג את שמעי, שכן הדבר אפשר למרדכי להיוולד. המשמעות היא שמעשיו של דוד הובילו בעקיפין לסכנה שנשקפה ליהודים עקב הקנאה שמרדכי עורר בהמן.
מאמרים קשורים :