לא תבשל גדי יונק בחלב אמו

על משמעותו המקורית של האיסור המקראי בטרם התפרש כאיסור בישול או אכילת בשר בחלב.

הדפסה
שיתוף
הדפסה
שיתוף

123rf מותאם

האיסור לבשל ולאכול בשר בחלב, כפי שהוא נקבע במשנה (חולין ח:א), מבוסס על ביטוי המופיע שלוש פעמים בתורה: לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ.[1] הביטוי מופיע פעמיים בספר שמות, כחציו האחרון של פסוק העוסק במצוות ביכורים:

שׁמות כג:יט [לד:כו] רֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ תָּבִיא בֵּית יְ־הוָה אֱלֹהֶיךָ לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ.

בספר דברים הביטוי מופיע בסופו של פסוק האוסר על אכילת בשר נבלה (דברים יד:כא). מה משמעות הביטוי?

איסור אכילת בשר בחלב

שני תרגומי ארץ ישראל הארמיים למקרא מתרגמים את הביטוי בהתאם לאיסור חז"ל על ערבוב חלב ובשר:

תרגום ניאופיטי

עמי בני ישראל לא תבשלון ולא תיכלון בשר בחלב מערבין כחדא...
[עמי בני ישראל, לא תבשלו ולא תאכלו בשר בחלב מעורבבים כאחד]

תרגום פסאודו-יונתן

לית אתון רשאין לא למבשלא ולא למיכול בשר וחלב מערבין כחדא... [3]
[אין אתם רשאים לא לבשל ולא לאכול בשר וחלב מעורבבים כאחד]

תרגום אונקלוס מזכיר רק את איסור האכילה:

לא תיכלון [תאכלון] בשר בחלב

פירושיהם של התרגומים, המתוארכים לכל הפחות למאה ה-2 לספירה,[5] מדגימים שהקשר בין ההלכה האוסרת על אכילת בשר עם חלב לבין הקטע המקראי הוא עתיק יומין.[6] עם זאת, הניסוח ההלכתי והקשרו מעידים כי זוהי אינה משמעותו המקורית של הטקסט המקראי. מה היתה משמעותו המקורית?

צירוף יחס לוואי לפועל או למושא?

פרשנים מסורתיים ומודרניים העלו מגוון הצעות להבנת האיסור בתורה. רמב"ם (1138–1204) טען שהפסוק אוסר על הרתחה של גדי צעיר בחלב אמו, משום שהפעולה מזכירה טקס פגאני (מורה נבוכים ג:מח).[7] ר' יוסף ה"בכור שור" (המאה ה-12) סבר שאסור לתת לגדי צעיר בכור להשמין מחלב אימו לפני הקרבתו.[8] והוצעו אפשרויות פשרניות נוספות.[9]

כל הפירושים הללו רואים בצירוף "בַחֲלֵב אִמּוֹ" תואר הפועל המהווה לוואי לפועל בשל, כעונה על השאלה, באיזה אופן לא לבשל את הגדי? בחלב אמו. לעומת זאת, אבי הכנסייה אוגוסטינוס (354–430), הציע שיש להבין את הצירוף במובן של איסור בישול הגדי "בימים שבהם הוא יונק" (diebus quibus lactatur).

במילים אחרות, לפי אגוסטינוס צירוף היחס "בחלב אמו" עומד כלוואי לשם העצם, כלומר, מתאר את הגדי: אל תבשל את הגדי. איזה גדי? הגדי הצעיר, שעדיין יונק מחלב אמו.[10] הבנה זו אומצה על ידי מרטין לותר בתרגום הביבלייה הגרמנית שלו משנת 1534.[11]

ואכן, המבנה –התחבירי של פועל ומושא ישיר בצירוף לוואי ומילת יחס מוכר היטב בעברית המקראית, למשל,

מלכים א יא:ו וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה הָרַע בְּעֵינֵי יְ־הוָה... 

(הביטוי "בעיני י־הוה" מהווה לוואי למושא הישיר, הרע)

תרגום הפסוק כפי שעשה אוגוסטינוס הולם את כללי התחביר העברי ומבטא את הרעיון הבא: גדי צעיר, שעדיין יונק מחלב אמו, לא יבושל!

האם אסור להקריב גדי יונק?

תרגום זה נראה כעומד בסתירה לכאורה לחוק אחר, המופיע קודם בספר הברית. החוק המצווה להקריב את בכור הבהמה לי־הוה בימים הראשונים לחייו:

שׁמות כב:כח מְלֵאָתְךָ וְדִמְעֲךָ לֹא תְאַחֵר בְּכוֹר בָּנֶיךָ תִּתֶּן לִּי. כב:כט כֵּן תַּעֲשֶׂה לְשֹׁרְךָ לְצֹאנֶךָ שִׁבְעַת יָמִים יִהְיֶה עִם אִמּוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי תִּתְּנוֹ־לִי.

ברור כי גדי או עגל בן שמונה ימים עדיין יונקים.

גרסה אחרת של החוק מופיעה בספר הקדושה, האוסר להקריב את בעל החיים הצעיר במהלך השבוע הראשון לחייו:

ויקרא כב:כז שׁוֹר אוֹ כֶשֶׂב אוֹ עֵז כִּי יִוָּלֵד וְהָיָה שִׁבְעַת יָמִים תַּחַת אִמּוֹ וּמִיּוֹם הַשְּׁמִינִי וָהָלְאָה יֵרָצֶה לְקָרְבַּן אִשֶּׁה לַי־הוָה.

באופן המסבך יותר את העניינים, אנו מוצאים כי שמואל מקריב טלה יונק:

שׁמואל א ז:ט וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל טְלֵה חָלָב אֶחָד וַהֵלֲעַּיֻ עוֹלָה כָּלִיל לַי־הוָה...

עם זאת, קטעים אלה מתייחסים לקורבנות העולה, שאינם נועדים למאכל. במקרים האלה, בעלי החיים נשרפים כליל, ומביאי הקורבן אינם אמורים לאכול להם. לעומת זאת, החוק החוזר בעניין הגדי בחלב אמו מתייחס בצורה ברורה לבישול,[14] ולפיכך נראה שהכוונה לקורבן שהאדם שותף לאכילתו.

בסיפור בני עלי בספר שמואל מתואר מעשה הקרבת קורבנות בשילה, שכלל בישול של הקורבן כהכנה לאכילתו:

שמואל א ב:יג וּמִשְׁפַּט הַכֹּהֲנִים אֶת הָעָם כָּל אִישׁ זֹבֵחַ זֶבַח וּבָא נַעַר הַכֹּהֵן כְּבַשֵּׁל הַבָּשָׂר וְהַמַּזְלֵג שְׁלֹשׁ הַשִּׁנַּיִם בְּיָדוֹ. ב:יד וְהִכָּה בַכִּיּוֹר אוֹ בַדּוּד אוֹ בַקַּלַּחַת אוֹ בַפָּרוּר כֹּל אֲשֶׁר יַעֲלֶה הַמַּזְלֵג יִקַּח הַכֹּהֵן בּוֹ כָּכָה יַעֲשׂוּ לְכָל יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים שָׁם בְּשִׁלֹה.

ספר הברית עושה אפוא הבחנה חדה: ניתן להקריב עולות של יונקים – גדיים, כבשים ועגלים. אך מנחות שלמים, הנאכלות על ידי מביא הקורבן, לא ניתן לקחת מבעלי חיים אלו. מכיוון ששתי ההתייחסויות לחוק הגדי היונק בשמות מופיעות בצמוד למצוות העלייה לרגל, הגיוני שהאיסור חל על קורבן החג - זה הזמן שבו בדרך כלל היו אוכלים את הבשר.[15]

ייתכן שהחוק נועד למנוע פגיעה ביחסים בין ההורה לוולד, בדומה לחוקים מקראיים אחרים, לדוגמה:

ויקרא כב:כח וְשׁוֹר אוֹ שֶׂה אֹתוֹ וְאֶת בְּנוֹ לֹא תִשְׁחֲטוּ בְּיוֹם אֶחָד.

ויחד עם זאת, לא סביר שזכויות בעלי חיים בלבד הניעו את החוק, שכן, כאמור, החוק לא הוחל על קורבנות עולה. יש להבין את ההגבלה במקרה של סעודת הרגל על רקע ייחודיותו של האירוע, בניגוד לסעודה רגילה.[17]

מאחר שהעלייה השנתית לרגל, במיוחד בחג הסוכות, מתאפיינת בזכירה של הבריאה וההולדה, האיסור על הכנת סעודה מגדי יונק באירוע זה מהווה, כפי שטען מנחם הרן (1924–2015) מהאוניברסיטה העברית, "תזכורת מכוונת למדי לצורת התנהגות אנושית, אפילו בעיצומה של עליזות כללית."[18]

הרחבת החוק בדברים

בעוד שהחוק בספר שמות נאמר בהקשר הכללי של קורבנות, הרי שבדברים הוא מופיע בהקשר של הוראות תזונה. הפרק בדברים מונה רשימה של סוגי בשר שאינם מותרים לאכילה, לרבות עופות טמאים (פסוקים יב-יט). איסור "לא תבשל" הוא הסעיף האחרון ברשימה, המופיע לצד איסור על אכילת בשר בהמה שמתה מסיבות טבעיות.

דברים יד:כא לֹא תֹאכְלוּ כָל נְבֵלָה לַגֵּר אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ תִּתְּנֶנָּה וַאֲכָלָהּ אוֹ מָכֹר לְנָכְרִי כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַי־הוָה אֱלֹהֶיךָ לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ.

בעל ספר דברים הופך את האיסור הפולחני שבספר שמות לחוק תזונה כללי:[19] מנקודת מבט זו, חיה יונקת אסורה לאכילה בדומה לבהמה שנמצאה מתה. מגמת האיסור הזו של דברים תואמת את נטייתו של הספר ל"חילון"; לצד ריכוז הפולחן נוצר אפוא מרחב חילוני כללי וציבורי, הכולל גם חקיקה "חילונית".[20]

עיבוד מחדש של חוקי ספר הברית

החוק המופיע בספר דברים הוא חלק מהעריכה הדויטרונומית לחוקים העוסקים בבהמות בכורות ובבשר אסור ההמופיעים בספר הברית, בשמות כב:כח–ל. . בדברים, החוקים מובאים בסדר הפוך.[21]

שמות כב

דברים יד

A בכור שניתן לי־הוה (כט1)

D איסור אכילת נבלה (יא1)

B ביום השמיני (כט2)

C ישראל = עם קדוש (כא12)

C ישראל = עם קדוש (ל1)

B לא תבשל גדי (כא2)

D איסור אכילת טריפה (ל2)

A בכור נאכל לפני י־הוה (כב-ג)

ההתאמה בין חוק הטריפות בשמות לחוק הנבלות בדברים (D) ברורה,[22] וקיימת גם התאמה בין הטענות שישראל הם עם קדוש (C).[23] קל למצוא גם התאמה בין מתן בכור לי־הוה ביציאת מצרים על פי שמות, לבין ההוראה בספר דברים לגבי אכילת בכור לפני י־הוה (A) (ראו להלן על ההבדל בניסוח).[24]

ההקשרים הכיאסטיים הללו מעידים על האפשרות שגם צמד החוקים הנותרים (B) קשורים זה לזה. החוק בספר הברית דורש להקריב את הבהמה הבכורה ביום השמיני שלה, בעוד שההוראה בדברים אוסרת לבשל גדי בעודו יונק. עניין זה מרמז שאין להקריב את הבכור בשלב מוקדם של חייו. ואכן, זה מה שאנו רואים בחוק הביכורים של ספר דברים בפרק הבא.

הבאת הבכור לאחר שנגמל

חוק הבכורות מופיע שוב בספר דברים, ביתר פירוט, בסוף פרק טו:

דברים טו:יט כָּל־הַבְּכוֹר אֲשֶׁר יִוָּלֵד בִּבְקָרְךָ וּבְצֹאנְךָ הַזָּכָר תַּקְדִּישׁ לַי־הוָה אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲבֹד בִּבְכֹר שׁוֹרֶךָ וְלֹא תָגֹז בְּכוֹר צֹאנֶךָ. טו:כ לִפְנֵי יְ־הוָה אֱלֹהֶיךָ תֹאכֲלֶנּוּ שָׁנָה בְשָׁנָה בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְ־הוָה אַתָּה וּבֵיתֶךָ.

החוק כאן שונה מזה שבספר הברית בשמות, בשני היבטים עיקריים:

סוג הקורבן - לפי שמות יש לתת את הבהמה הבכורה לי־הוה (תִּתְּנוֹ לִי) כקורבן. לפי ספר דברים יש לאכול אותה לפני י־הוה (וְאָכַלְתָּ לִפְנֵי י־הוה אֱלֹהֶיךָ). סוג הקורבן מכונה שלמים.

במועד הקורבן - לפי שמות, יש להביא את הבהמה שמונה ימים לאחר לידתה. ספר דברים אינו מציין מתי, אך מזכיר שיש להביאה לבית המקדש מדי שנה. מכיוון שהוראת "לא תבשל גדי" של ספר דברים היא אוניברסלית, נראה כי הייתה המתנה טרם הבאת החיה עד לאחר שנגמלה מיניקה, כלומר הרבה יותר מאוחר משמונה ימים. ככל הנראה, הבדל זה נדרש גם לאור העובדה שספר דברים אינו מתיר מזבחות מקומיים, ולכן יש להביא את החיה אל הקודש המרכזי, המצריך מסע ארוך ומסובך יותר.

אנו יכולים לראות את יחסי הגומלין בין ההבנה המחודשת של ספר דברים לאיסור "לא תבשל גדי", ובין הציווי להביא את הבכור כקורבן. איסור "לא תבשל" הורחב לאיסור מוחלט, שחל על שחיטות של קודש וחול כאחד, בעוד שהציווי להביא את הבכור כקורבן הבחין בין קרבן עולה שניתן רק לי־הוה, ובין קורבן שנועד לאכילה העולה לרגל בנסיעותיו הרב-שנתיים לבית המקדש לחגוג לפני י־הוה.

נספח

איסור לא תבשל בעמוס

ככל הנראה איסור "לא תבשל" הותיר את עקבותיו גם בספר עמוס, בתגובתו לאותם"שַּׁאֲנַנִּים בְּצִיּוֹן וְהַבֹּטְחִים בְּהַר שֹׁמְרוֹן" (עמוס ו:א), נאמר:

עמוס ו:ג הַמְנַדִּים לְיוֹם רָע וַתַּגִּישׁוּן שֶׁבֶת חָמָס. ו:ד הַשֹּׁכְבִים עַל מִטּוֹת שֵׁן וּסְרֻחִים עַל עַרְשׂוֹתָם וְאֹכְלִים כָּרִים מִצֹּאן וַעֲגָלִים מִתּוֹךְ מַרְבֵּק.

המילה מַרְבֵּק נדירה בתנ"ך. היא הובנה במשמעות של "מקום קשירה", כלומר מקום שהוחזקו בו עגלים, כגון דיר או מכלאה. מאחר שזה נעשה על מנת לפטם את העגלים הללו, מספר חוקרים הסיקו מכאן את המשמעות המופשטת, "משמין".[25]

הצעה משכנעת יותר היא של הלגה וייפרט (1943–2019), שהדגימה, על בסיס פילולוגיה ואיקונוגרפיה כאחד, שיש להבין את המילה מַרְבֵּק כפעולה של קשירת עגלים יונקים לרגלי אמם.[26] אם כך יוצא שהגדיים שאליהם מתייחס עמוס עדיין היו קשורים לרגלי אמהותיהם, כלומר היו יונקים. ייתכן אפוא שהביקורת של הנביא מתחה ביקורת על כך ש"הגדיים היונקים" הללו מוכנים לאוכל. מכאן שטקסט זה מספק עדות מוקדמת לאיסור "גדי בחלב אמו".

הערות שוליים