האם קרנו פני משה או שהצמיח קרניים?

מה קרה לפנים של משה לאחר המפגש עם אלוהים בהר סיני: האם קרנו אור או שהצמיחו קרניים? האיקונוגרפיה של אמנות המזרח הקרוב הקדום יכולה לסייע בפיענוח כוונת הפסוקים בשמות לד:כט–לה.

הדפסה
שיתוף
הדפסה
שיתוף

דימוי 1. פסל משה מעשה ידי מיכאלאנג'לו בואונרוטי, 1513–1515 בקירוב. ויקימדיה

לאחר שקיבל משה את הלוחות השניים ועליהם עשרת הדברות, ירד מהר סיני והנה השתנו פניו:

שמות לד:כט ...וּמֹשֶׁה לֹא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ. לד:ל וַיַּרְא אַהֲרֹן וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מֹשֶׁה וְהִנֵּה קָרַן עוֹר פָּנָיו וַיִּירְאוּ מִגֶּשֶׁת אֵלָיו.[1]

פני משה בגרסאות התרגום הקדומות

תרגומים בני ימינו מפרשים רובם ככולם את המילה "קרן" במשמעות "הפיץ אור" או "זהר". תרגום זה מתבסס על מסורת עתיקה ומכובדת, המפרשת את הפועל "קרן" כך:

  • תרגום השבעים – "כי קרן מראה עור פניו" (היוונית עושה שימוש במילה "תפארת" לתיאור האור);[2]
  • פשיטתא – "אזדהי משׁכא דאפוהי", "זהר עור פניו";[3]

תרגומי המקרא לארמית אף הם נוקטים שיטה דומה, אולם הם נמנעים משימוש במילה "עור":

  • תרגום אונקלוס – "סְגִי זִיו יְקָרָא דְּאַפּוֹהִי", "גבר זיו תפארת פניו";[4]
  • התרגום המיוחס ליונתן – "אשׁתבהר זיו איקונין דאנפוי", "זיו איקונין שלו קרן";[5]
  • תרגום הקטעים – "שׁבחו זיווהון דאפיה", "גבר זיו פניו";[6]
  • תרגום נאופיטי – "נהר זיו איקרהון דאפוי", "קרן זיו תפארת פניו";[7]
  • התרגום השומרוני – "יקר זיב אפיו", "גבר זיו פניו".[8]

נראה שכל התרגומים שלהלן מפרשים את המילה "עור" כ"אור".[9] ייתכן שטעו בשמיעת או קריאת המילה או החליפו אותן זו בזו בכוונה תחילה, משום ששתי המילים דומות מאוד מן הבחינה הפונולוגית ומן הבחינה האורתוגרפית.[10]

גם פרשני ימי הביניים היהודים, רובם ככולם, מבינים מן הטקסט כי פני משה קרנו אור. אף שבמבט ראשון נראה שזהו התרגום ההגיוני, יש בכך התעלמות ממשמעות הפועל "קָרַן".

משה הצמיח קרניים

המילה "קָרַן" היא ככל הנראה פועל גזור-שם, משם העצם "קֶרֶן". הפועל חוזר רק ארבע פעמים במקרא,[11] אולם שם העצם מופיע עשרות פעמים. אם הפועל אכן גזור מן השם, הרי שמשמעות הפסוק היא שאכן בקעו מפני משה קרניים מסוג כלשהו. במקום הנוסף היחיד שבו מופיע הפועל מחוץ להקשר של מתן הלוחות, הפועל מתייחס לקרניים של ממש:

תהלים סט:לא אֲהַלְלָה שֵׁם אֱלֹהִים בְּשִׁיר וַאֲגַדְּלֶנּוּ בְתוֹדָה. סט:לב וְתִיטַב לַי־הוָה מִשּׁוֹר פָּר מַקְרִן מַפְרִיס.
דימוי 2. משה בעל קרניים לפני אלוהים (פרט). מתוך תנ"ך מנריוס: ספריית סנט ג'נבייב, כ"י 8-10, פוליו 69v (שלהי המאה ה-12). על פי רות מלינקוף, The Horned Moses in Medieval Art and Thought (Berkeley: University of California Press, 1970), דימוי 55.
דימוי 2. משה בעל קרניים לפני אלוהים (פרט). מתוך תנ"ך מנריוס: ספריית סנט ג'נבייב, כ"י 8-10, פוליו 69v (שלהי המאה ה-12). על פי רות מלינקוף, The Horned Moses in Medieval Art and Thought (Berkeley: University of California Press, 1970), דימוי 55.

כך פירש עקילס הגר, מתרגם ארץ-ישראלי בן המאה השנייה, שערך תרגום יהודי-יווני של התורה: "קרן עור פניו", במשמעות "הצמיח קרניים".[12] כך תרגם גם הירונימוס, איש המאה הרביעית, מחבר הוולגטה: cornuta esset facies sua, "פניו קרנו" (=הצמיחו קרניים). הירונימוס ידוע בחיפושיו אחר "האמת העברית" (Hebraica Veritas), והקפיד לחזור למקור העברי ולהיצמד אליו ככל האפשר. שיטה עשויה להסביר את תרגומו המילולי והנוקשה לפסוק זה.[13]

בהשפעת תרגום הוולגטה רווח הדימוי של משה בעל הקרניים באמנות ימי הביניים (דימוי 2). רות מלינקוף איתרה את מופעיו הראשונים של דימוי זה במאה ה-11 באנגליה,[14] אך הדימוי המוכר ביותר הוא פסלו של מיכאלאנג'לו שנוצר במאה ה-16 וניצב בכנסיית סן פייטרו אין וינקולי שברומא. את ראשו של משה המפוסל מעטרות קרניים קטנות (דימוי 1).

השתלשלות עניינים זו מלמדת כי הבנת הפועל "קרן" במשמעות של "קרן אור, זרח" היא לכל היותר פרפראזה, או גרוע מכך – בלבול והטעיה. הפירוש "הצמיח קרניים" או "היה בעל קרניים" נראה נכון והגיוני יותר מ"קרן אור".

תשובה פולמוסית

רבים יחלקו על כך. רבי שמואל בן מאיר (רשב"ם, 1085–1158 בקירוב) מתפלמס עם תרגום הוולגטה לשמות לד:כט, שהיה התרגום המרכזי בנצרות ימי הביניים:

לשון הוד, וכמוהו: "קרנים מידו לו" (חבקוק ג:ד). והמדמהו ל"קרני ראם קרניו" (דברים לג:יז) אינו אלא שוטה. כי שתי מחלקות (=משמעויות) הם ברוב תיבות (=מילים) שבתורה. [15]

רשב"ם מביא תימוכין לפרשנות היהודית המסורתית לפסוק מחבקוק, שם מקביל המקרא בין נוגה ואור יום ובין "קרניים":

חבקוק ג:ד וְנֹגַהּ כָּאוֹר תִּהְיֶה קַרְנַיִם מִיָּדוֹ לוֹ...[16]

בנקודה זו אנו מתלבטים בין שני פירושים שונים לחלוטין: האם פני משה קרנו אור או שהצמיחו קרניים? ראיות לא-טקסטואליות מן האיקונוגרפיה של המזרח הקרוב הקדום יכולות לזרות אור על הסוגייה.

פני משה והאיקונוגרפיה של המזרח הקרוב הקדום

אלוהויות במזרח הקרוב הקדום הוצגו לעתים קרובות כדמויות בעלות קרניים.[17] לעתים היו הקרניים חלק מגוף האלים (דימוי 3); דימויים אחרים הציגו אלוהויות חובשות קרנים או כתר בעל קרניים על ראשן (דימויים 4, 5). ייצוגים אנתרופומורפיים שונים באמנות העתיקה מזוהים כאלוהויות רק בזכות נוכחותן של הקרניים. על פי המוסכמות האיקונוגרפיות של המזרח הקרוב הקדום, ייצוג של דמות ללא קרניים מעיד כי מדובר (ככל הנראה) בדמות אנושית ותו לא; דמות בעלת קרנים משמעה דמות אל.[18] זאת ועוד, ככל שהדמות ניחנה בקרניים רבות יותר, כך היה מעמדה בפנתאון האלים גבוה יותר.

דימוי 3. האלה חתחור, ועל ראשה קרני פרה וביניהן גלגל החמה, יושבת על כס ומעניקה את מפתח החיים (ענח') לגופים שיוצר האל ח'נום בעל ראש האיל (וקרני האיל). תבליט. לוקסור: מקדש אמנחותפ השלישי (1390–1325 לפנה"ס בקירוב). על פי אות'מר קיל, The Symbolism of the Biblical World: Ancient Near Eastern Iconography and the Book of Psalms (repr. ed., Winona Lake: Eisenbrauns, 1998), עמ' 250 דימוי 334.
דימוי 3. האלה חתחור, ועל ראשה קרני פרה וביניהן גלגל החמה, יושבת על כס ומעניקה את מפתח החיים (ענח') לגופים שיוצר האל ח'נום בעל ראש האיל (וקרני האיל). תבליט. לוקסור: מקדש אמנחותפ השלישי (1390–1325 לפנה"ס בקירוב). על פי אות'מר קיל, The Symbolism of the Biblical World: Ancient Near Eastern Iconography and the Book of Psalms (repr. ed., Winona Lake: Eisenbrauns, 1998), עמ' 250 דימוי 334.
דימוי 4. האלה אישתר, חובשת כובע בעל קרניים. חותם גליל (התקופה האכדית). על פי ברנט א' סטרון, What Is Stronger than a Lion? Leonine Image and Metaphor in the Hebrew Bible and the Ancient Near East, OBO 212 (Fribourg: Academic Press and Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2005), עמ' 479 דימוי 4.242.
דימוי 4. האלה אישתר, חובשת כובע בעל קרניים. חותם גליל (התקופה האכדית). על פי ברנט א' סטרון, What Is Stronger than a Lion? Leonine Image and Metaphor in the Hebrew Bible and the Ancient Near East, OBO 212 (Fribourg: Academic Press and Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2005), עמ' 479 דימוי 4.242.
דימוי 5. אל השמש, חבוש כובע בעל קרניים, יושב על כס ולפניו סמל האלוהות שלו. לוח אבן. סיפר (המלך נבו-אפלה-אידינה מבבל; 885–850 לפני הספירה). על פי קיל, Symbolism, עמ' 174 דימוי 239.
דימוי 5. אל השמש, חבוש כובע בעל קרניים, יושב על כס ולפניו סמל האלוהות שלו. לוח אבן. סיפר (המלך נבו-אפלה-אידינה מבבל; 885–850 לפני הספירה). על פי קיל, Symbolism, עמ' 174 דימוי 239.

נרם-סין: אדם בעל קרניים

דימויים של קרניים בראש בני אדם הם ממצא נדיר, אבל כאשר הוא מופיע הוא בעל משמעות רבה. דוגמה לכך היא אסטלת הניצחון של נרם-סין ממסופוטמיה (דימוי 6). בדימוי זה, המתוארך ל-2250 לפני הספירה לערך, נראה מלך אכד הגדול ועל ראשו קרניים, בדומה לאלים.

דימוי 6: אסטלה המציגה את נרם-סין, מלך אכד, חבוש כובע בעל קרניים (פרט). אבן חול. שושן (2250 לפני הספירה בקירוב). ויקימדיה
דימוי 6: אסטלה המציגה את נרם-סין, מלך אכד, חבוש כובע בעל קרניים (פרט). אבן חול. שושן (2250 לפני הספירה בקירוב). ויקימדיה

במקרה של נרם-סין, הקרניים קבועות על קסדה חרוטית. נרם-סין עצמו אינו אפוא אל – עדיין[19] – היות שעל האסטלה מוצג לפחות אל אחד, המיוצג באמצעות סמלים אסטרונומיים בקצה העליון של האסטלה.[20] עם זאת, מעמדו של נרם-סין הוא לכל הפחות דמוי-אל, מסר העובר לא רק באמצעות הקסדה עטורת הקרניים אלא גם בקומתו הגדולה והצלחותיו הצבאיות הניכרות.

שליטים מצריים בעלי קרניים

במצרים הציגו עצמם שליטים, שמעמדם היה קרוב למעמד האלים, חבושי קרניים. כתר האָתֵף וכתר ההֶמְהֶם ("השואג") כללו קרניים; ייתכן שכתר ההמהם שימש לזיהוי המלך עם אלוהות השמש בזריחה.[21]

דימוי 7. פרעה, חבוש כתר אתף, מניח את אבן הפינה למקדש חתחור בנוכחות האלה (השוו דימוי 3). כתר האתף היה "שילוב של הכתר הגבוה של מצרים עילית וכתר הנוצות בתוספת צמד קרניים" (קיל, Symbolism, 206). תבליט. דנדרה: המקדש הגדול (המאה הראשונה לספירה); על פי קיל, Symbolism, עמ' 271 דימוי 369.
דימוי 7. פרעה, חבוש כתר אתף, מניח את אבן הפינה למקדש חתחור בנוכחות האלה (השוו דימוי 3). כתר האתף היה "שילוב של הכתר הגבוה של מצרים עילית וכתר הנוצות בתוספת צמד קרניים" (קיל, Symbolism, 206). תבליט. דנדרה: המקדש הגדול (המאה הראשונה לספירה); על פי קיל, Symbolism, עמ' 271 דימוי 369.

זאת ועוד, הפרעונים מן השושלת ה-18 והשושלת ה-19 (1550–1186 לפנה"ס בקירוב) מוצגים לעתים ולראשם צמד קרני איל הפונות מטה כך שקצות הקרניים נחות בצמוד לקו הלסת או הלחיים, ומסמלות ככל הנראה את מעמדם האלוהי או האלוהי-למחצה (דימויים 8, 9).[22]

דימוי 8. אמנחותפ השלישי (1390–1352 לפנה"ס בקירוב) ולראשו קרן (נמחקה). תבליט. מקדש לוקסור. על פי לני בל, Luxor Temple and the Cult of the Royal Ka,” JNES 44 (1985), עמ' 266 דימוי 4.
דימוי 8. אמנחותפ השלישי (1390–1352 לפנה"ס בקירוב) ולראשו קרן (נמחקה). תבליט. מקדש לוקסור. על פי לני בל, Luxor Temple and the Cult of the Royal Ka,” JNES 44 (1985), עמ' 266 דימוי 4.
דימוי 9. רעמסס השני (1279–1213 לפנה"ס) ולראשו קרן. מקדש לוקסור. על פי בל, Luxor Temple, עמ' 267 דימוי 5.
דימוי 9. רעמסס השני (1279–1213 לפנה"ס) ולראשו קרן. מקדש לוקסור. על פי בל, Luxor Temple, עמ' 267 דימוי 5.

קשיים בפרשנות הקרניים

הראיות האיקונוגרפיות מאששות את הטענה כי שמות לד מתאר את משה כבעל קרניים, ולא רק כבעל פנים קורנות אור, אולם פרטים נוספים בטקסט מקשים על קבלת פרשנות זו.

אם אכן מתאר שמות לד את משה כבעל קרניים, מדוע לא כתב שהיו על ראשו, שהוא המקום שבו הן מופיעות באיקונוגרפיה של המזרח הקרוב הקדום (וכן באמנות ימי הביניים)? במקום זאת חוזר הטקסט המקראי שלוש פעמים ואומר כי פניו של משה הם שקרנו, לא ראשו. זאת ועוד, הטקסט מדייק ומציין כי עור פניו הוא שקרן.[23] תיאור זו לא מתיישב עם הדימוי של הצמחת קרניים.

אולם, הראיות האיקונוגרפיות ממצרים מאפשרות לקשור בין הקרניים והפנים. הקרניים בדימויים 8 ו-9 מופיעות על הפנים עצמן, ונמשכות מן הרקות אל הלחיים או לאורך קו הלסת של פרעה, ונוגעות (לכל הפחות למראית עין) בעור פניו. ייתכן שנחשבו חלק מדיוקנו של פרעה. ייתכן שזה מה שראה שמות לד לנגד עיניו – קרניים של ממש הצומחות מן הראש אולם בעת ובעונה אחת נוגעות גם בעור הפנים.

עור נוקשה?

וויליאם פרופּ, בפירושו לספר שמות (בסדרת Anchor Bible), דוחה הן את פרשנות קרני האור, הן את פרשנות הקרניים. פרופּ טוען כי הדגש ששם הטקסט על עור פניו של משה מלמד כי פניו יבשו או התקשו באופן כלשהו. התעוותות פניו של משה בבואו במחיצת אלהים עשויה, לטענתו, להיות "פצע סמלי שנפצע אדם בעת טקס מעבר".[24]

על אף המקוריות בהצעתו של פרופּ, ותשומת הלב הניכרת בה לחזרה המשולשת של הטקסט על המילה "עור", קשה לקבלה. לא עולה מן הטקסט תיאור של פנים מושחתים, כפי שמסיק פרופּ, אלא דבר מה נורא ונשגב, דבר מה שעורר בישראל יראת כבוד. הן הפרשנות היהודית המסורתית של קרני אור, הן הפרשנות השנייה של קרני אל מתיישבות טוב יותר עם התחושה המתעוררת למקרא הטקסט.

שתי הגישות יחדיו

רש"י (רבי שלמה יצחקי 1040–1105), בפירושו לתורה, קושר יחד את שתי הגישות: הקרניים והאור.

לשון קרנים, שהאור מבהיק ובולט כמין קרן.[25]

לדעתו של רש"י קיים קשר בין "קרן" במשמעות "בעל קרניים" ובין "קרן" במשמעות "הפיץ אור". תימוכין לדבר אנחנו מוצאים, כאמור, בדימויי אלים מן המזרח הקרוב הקדום, שעל פיהם האלים חובשי הקרניים היו לעתים קרובות קשורים באור על-טבעי.

המושג המסופוטמי "מֶלָמוּ" (melammu) משמעו אור עז הקורן מאל, בייחוד מעל ראשו (ראו לדוגמה אנומה אליש IV 58). כלי נשק וחפצים אחרים השייכים לאלים אף הם הפיצו מֶלָמוּ. בידי האלים הייתה היכולת להעניק מֶלָמוּ לאחרים, בייחוד למלכים, ואף ליטול אותו כרצונם.

המושג "מֶלָמוּ" בא לעתים קרובות בכפיפה אחת עם "פּוּלְחוּ" (pulḫu), "יראת הכבוד" או ה"רעדה" שעוררו ישויות רבות כוח כדוגמת אלים ושליטים.[26] ייתכן שתפיסה זו היא העומדת בבסיס פסוקי השירה בחבקוק ג:ד ואשר הובאו לעיל, שלפיהם אור וקרניים (קרני אור?) קשורים בי־הוה, אף שאין די בכך להסביר את הפסוקים במלואם.

מדוע קרן משה?

בין שפני משה הצמיחו קרניים ובין שהפיצו אור – או לפי הפרשנות הקושרת בין השניים, קרנו אור או האירו מכיוון שהיה בעל קרניים – הדבר מדגיש את הימצאו במחיצת אלוהות; משה זכה להימצא בקרבה כה גדולה לאלוהים עד שתכונות האל נספגו גם בו והתבטאו בגופו בצורה גשמית.

כפי שמבהיר ספר שמות, פני משה השתנו כפי שהשתנו "בדברו איתו" (לד:כט), כלומר בעת שדיבר עם י־הוה.[27] משה "נחשף" לאלוהים בקרבה רבה – ולפרקי זמן ממושכים (ראו לד:כח) – וכעת הוא מפגין תכונות של אל בעצמו. אין פלא אפוא שהעם ירא מפניו (לד:ל).

השינוי שחל בפני משה עשוי להיות תוצאה ישירה של מגעו הממושך עם האל, אך ייתכן שכוונת הטקסט שמדובר במתנה מהאל, בדומה למלמו שהעניקו האלים. כך או כך, ברור שבשונה מנרם-סין משה אינו מתהדר ואף אינו מתגאה במעמדו החדש דמוי-האל. במקום זאת הוא נותר עניו כטבעו.[28] למען האמת, הטקסט מציין במפורש כי משה לא ידע שפניו השתנו (פס' כט).

ואכן, כאשר הבין משה שפניו מעוררים יראה בעם, נקט צעדים לתיקון המצב. לאחר שקרא לעם ומסר להם את דבר האל, שם משה על פניו מסווה.

שמות לד:לג וַיְכַל מֹשֶׁה מִדַּבֵּר אִתָּם וַיִּתֵּן עַל פָּנָיו מַסְוֶה.

המסווה אכן משכך את פחד העם. משה מסיר אותו מפניו כאשר הוא מדבר עם י־הוה (פס' לד) ועוטה אותו שוב כאשר הוא מוסר את דבר האל לעם (פס' לד–לה). הטקסט לא מסביר באיזה אופן המסווה מסייע, אולם למדנו מטקסטים קודמים בספר שמות כי מסוכן להביט באל, ואף, כך מתברר, בשליחיו בני-דמותו (שמות ג:ו; לג:כ, כג; אבל השוו כד:י). השימוש במסווה מקשר שוב את פני משה שקרנו עם הספירה האלוהית ועם תכונות האל.

מתנהג כאל

למרות שפניו מעוררי יראה, משה חייב את דברי האל לעם, וכך הוא עושה:

שמות לד:לא וַיִּקְרָא אֲלֵהֶם מֹשֶׁה וַיָּשֻׁבוּ אֵלָיו אַהֲרֹן וְכָל הַנְּשִׂאִים בָּעֵדָה וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֲלֵהֶם. לד:לב וְאַחֲרֵי כֵן נִגְּשׁוּ כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיְצַוֵּם אֵת כָּל אֲשֶׁר דִּבֶּר יְ־הוָה אִתּוֹ בְּהַר סִינָי.

הפנייה של משה לעם, ותגובת העם למשה לאחר שקרנו פניו, דומים לתיאורי הפנייה של האל למשה ותגובתו. אותן מילות מפתח משמשות הן בפרקים הקודמים של ספר שמות והן כאן:

  • ק-ר-א – משה קורא למשה ולישראל ביט:ג, כ; כד:טז; לא:ב; לג:יט; לד:ה–ו; לה:ל;
  • ש-ו-ב – העם או מנהיגיו שבים לאלוהים ביט:ח; לב:לא;
  • ד-ב-ר – האל מדבר אל משה ואל ישראל ביט:ח–ט; כ:א, כב; כה:א; כט:מב;
  • נ-ג-ש – ישראל ניגשים אל האל ביט:כב; כ:כא; כא:ו; כח:מג; ל:כ;
  • צ-ו-ה – האל מצווה את ישראל ביט:ז; כג:טו, כב; כט:לה; לא:ו; לד:ד, יא, יח.

הדהודים מסוג זה הם ככל הנראה מכוונים: מסתבר שמשה ספג תכונות אלוהיות! אין פלא אפוא שמוטב לא לראות את פניו, ממש כמו את פני האל (ראו לעיל). כשם שמשה משמש מתווך בין י־הוה והעם כאשר הם מביעים את פחדם משמיעת קולו של האל (כ:יט–כא), גם כאן הוא רואה שעליו להגן על ישראל מפני האלוהות, ועוטה על פניו מסווה.[29]

האם משה דומה מדי לאל?

הצורך לכסות את פני משה מסמן את השינוי במעמדו. לאון קס כותב כי משה "הפך לדמות במעמד אל, מתנשא מעל העם, מושא ליראה ולהערצה".[30] ואכן, בטקסט פסאודואפיגרפי מן המאה השנייה, המכונה Exagōgē ("יציאת מצרים"), פרי עטו של יחזקאל הטרגיקן, משה עולה על כס האל, נוטל את מטהו וחובש את כתרו:

וָאֶעֱמֹד לִפְנֵי כִּסְאוֹ.
הוּא לִי מָסַר אֶת הַשַּׁרְבִיט וְעַל הַכֵּס
הָרָם צִוַּנִי שֶׁבֶת; כֶּתֶר הַמַּלְכוּת
נָתַן עֲלֵי רֹאשִׁי – וְהוּא מִכֵּס יָרַד.
רָאִיתִי אָז סָבִיב הָאָרֶץ אֶת כֻּלָּהּ
וְכָל אֲשֶׁר קִרְבָּהּ וּבַשְּׁחָקִים מֵעָל,
וְשֶׁפַע כּוֹכָבִים עֲלֵי בִרְכַּי נָפְלוּ –
אֲנִי סָפַרְתִּי אֶת כֻּלָּם. וּכְמוֹ בַּסָּךְ
לִפְנֵי עֵינַי הוּא הֶעֱבִיר שׁוּרוֹת מְתִים.[31]

ואולם, גישה זו מרחיקת לכת, ולא מתיישבת בהכרח עם המשך קורות משה בשמות ובחומשים הבאים לאחר פרק לד.

משה מכוון את מעשיו אל אלוהים: המשכן

קס מציין בצדק כי "משה משתמש מיד במעמדו הרם החדש לבניית המשכן, על מנת להפנות את יראתו והערצתו של העם לאלוהים"[32] – ולא כלפיו. זהו צעד נבון לנוכח עברו של העם במצרים תחת פרעונים עריצים שמעמדם היה כשל אלים. גם לוחות הברית ומעשה עגל הזהב, שבהם מבהיר האל כי אינו סובל כל תחרות (כ:ג–ו; לב:ז–י), מלמדים כי משה נהג בחוכמה.[33] המשכן אף יכול לשמש כמרחב למפגש בין אדם לאלוהים גם בהעדרו של משה, ובכך ממשיך משה ונוטל את העוקץ ממעמדו.[34]

ועדיין, לנוכח המתרחש בשמות לד, מסורות מאוחרות יותר המרוממות את משה, חלקן אף לדרגת אל, קשורות לטקסט יוצא דופן זה, גם אם בעקיפין. טקסט המתאר כי פניו האירו – או הצמיחו קרניים – כאלים וכמלכים במעמד אל. ייתכן שפני משה שקרנו הם הם שהולידו מסורות פרשניות אלו.

אחרית דבר

המהפך של המסורת החיובית הזו לגבי פני משה שקרנו, לסממן אנטישמי בקרב קבוצות נוצריות מסוימות, אירוני ומצער במיוחד.[35] בתקופות מאוחרות אלו נתפסו קרניו של משה כתכונה דמונית, ואפילו ייצגו את השטן בכבודו ובעצמו. עם זאת, אפילו מבט חפוז ושטחי בהקשר הנכון – העת העתיקה, שאליה שייך הטקסט, ובמיוחד האמנות של אותה תקופה – מלמד שהאמת שונה ביותר ואף הפוכה כליל. ראיות מן האיקונוגרפיה של המזרח הקרוב הקדום מציגות את הטקסט באור חדש ורענן, ובמקרה זה אף מתקנות עוול היסטורי.

הערות שוליים

פרופ' ברנט א' סטרון הוא פרופסור בחוג למקרא ובחוג למשפטים באוניברסיטת דיוק ועמית בכיר במרכז לחקר המשפט והדת באוניברסיטת אמורי, שם שימש בעבר כפרופסור וראש הקתדרה למקרא ע"ש וויליאם ראגסדייל קאנון. לפרופ' סטרון תואר שני (M.Div) מאוניברסיטת פרינסטון והוא כומר (ordained elder) בועידת צפון ג'ורג'יה של הכניסה המתודיסטית המאוחדת. רבים מחיבוריו עוסקים במעמדם של כתבי הקודש היהודיים בנצרות המודרנית. סטרון שימש כמתרגם וחבר בוועדת העורכים של מהדורת התנ"ך The Common English Bible ועד כה ערך כעשרים וחמישה כרכים. עוד ערך את האנציקלופדיה עטורת הפרסים The Oxford Encyclopedia of the Bible and Law  (2015).