פרשת
ראש השנה
יום כיפור
סוכות
חנוכה
פורים
פסח
שבועות
שבת
תשעה באב
יום העצמאות
שמחת תורה
יום הזיכרון
יום ירושלים
יום השואה
חקר המקרא
אמונה מודרנית
פרשנות ימי הביניים
סדרות ודיונים
מאמרים אחרונים
נושאים
מדריך משאבים
המחברים שלנו
בלוג
אודותינו
יצירת קשר
TheTorah.com
TheGemara.com
ProjectTABS.com
בויקרא טו חוקי הנידה עוסקים בטהרה. בויקרא יח ו־כ לעומת זאת נאסרו קיום יחסי מין עם הנידה. חז"ל, שבפניהם עמדו שני הטקסטים האלה, יצרו רעיון חדש המשלב ביניהם: איסור על יחסי מין עם אישה בזמן שהיא בטומאת נידה.
על אונן בנו של יהודה נאמר "ושִׁחֵת אַרְצָה [את זרעו] לְבִלְתִּי נְתָן זֶרַע לְאָחִיו. וַיֵּרַע בְּעֵינֵי יְ־הוָה אֲשֶׁר עָשָׂה וַיָּמֶת גַּם אֹתוֹ" (בראשית לח:ט–י). מה היה חטאו של אונן?
פגישה עם יופיאל שר התורה, סילוק השטן או אמירת השם המפורש הם מבין מטרותיו של צום סגפני. אולם יש להיזהר: לא זו בלבד שפרסום דבר הצום מבטל את מעשי אדיקותך הדתית אלא שהוא יכול גם לגרום לחרון אף. ואם אינכם מאמינים, די שתביטו בסיפורה של "מרים בת עלי בצלים".
ההלכה מחייבת כל אישה לטבול לטהרתה בסוף ימי הוסת שלה. עם זאת מניתוח מערכתי של פרק טו בספר ויקרא עולה כי החיוב הזה אינו מן התורה.
התורה מתירה להוציא כלים מן הבית לפני שהכוהן סוגר ומבודד את הבית בגלל צרעת. מכך אנחנו למדים שהטומאה לא נובעת ממציאות גשמית אלא מהכרזה אנושית. חז"ל פיתחו את הרעיון הזה והחילו אותו על תחומים נוספים בהלכה.
מקובל להניח שהתורה אוסרת על כל קעקוע שהוא, אולם עיון בפסוק בהקשרו מעלה מסקנות אחרות.
לפי ויקרא טו:כד, יחסי מין עם אישה בשעת וסתה אמנם מביאים לטומאה זמנית, אך לא נראה משם שהם אסורים. על פי ויקרא יח:יט ו- כ:יח, לעומת זאת, הדבר אסור בתכלית האיסור. איך אפשר להסביר את ההבדל שבין שתי הגישות הללו?
ויקרא טו מתאר שני סוגים של דימום נשי טמא: מחזור הווסת (נידה), ודימום ש"בְּלֹא עֶת-נִדָּתָהּ" (זבה). חז"ל מנסים להגדיר את ההבדל בצורה מופשטת, ובכך מבליעים את השוני.
ל"ט המלאכות במשנה שבת ז:ב הן רשימה מפורטת של סוגים עיקריים של מלאכות האסורות בשבת. עם זאת, בחינה מעמיקה של הרשימה בהקשרה מעידה שהיא חוברה והוכנסה למשנה כתוספת במטרה להסביר פרט לא ברור במשנה שלפניה.
תיאור נסיבות הגירושין בספר דברים עמום למדי. המשנה (גיטין ט:י) מביאה דעות שונות בשאלה מתי איש רשאי לגרש את אשתו. מה ניתן להסיק מהכתוב בתורה?
התורה אוסרת להלוות לעניים בריבית. מדוע החוק העברי כלל באיסור גם מתן הלוואות לעסקים וכיצד האיסור השפיע על מטרתו המקורית של החוק?
אבל עוף וביצים נותרו מותרים